maandag 1 november 2010

Pensée, Pansy, viola, viooltje




All names for this little flower.

Allemaal namen voor dit kleine bloemetje.


Pensée (French) and Pansy (English)
both derived from the French verb 'penser'
which means 'to think of', 'to remember'.

Pensée (Frans) en Pansy (Engels)
zijn allebei afgeleid van het Franse werkwoord 'penser'
wat 'denken aan', 'herinneren' betekent.



Especially on this day,
but also on many other times during the year
I remember and think of people that have died,
some of them much too soon. 

Vandaag in het bijzonder
maar zo vaak gedurende het hele jaar
denk ik aan mensen
die gestorven zijn,
sommigen veel te vroeg.



That's why I think
this little flower,
now in full bloom,
fits this day perfectly.

Dit kleine bloemetje,
nu in volle bloei,
past daarom volgens mij
perfect bij deze dag.


Bye,
Marian

Groetjes,
Marian

12 opmerkingen:

  1. Er gaat bij mij ook geen dag voorbij dat ik niet aan ze denk..............moeilijk..........fijne week meis !! mooie foto's !!.....liefs Ria....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op Allerzielen -2 november- herdenkt de Kerk alle overleden gelovigen.

    De traditie stamt, voorzover bekend uit de abdij Cluny (klooster uit het Frankische Rijk) waar abt Odilo in 998 bepaalde dat alle met Cluny verbonden kloosters op de dag na Allerheiligen de gestorvenen op bijzondere liturgische wijze moesten herdenken. In de 14de eeuw werd deze herdenkingsdag algemeen in de Rooms-Katholieke Kerk.

    Allerzielen is een dag van gebed voor allen die uit dit leven zijn heengegaan en nog niet voor altijd bij de Heer zijn. Daarbij hoort ook een bezoek aan het kerkhof, een traditie die tot op de dag van vandaag op vele plaatsen wordt voortgezet. Tijdens de eredienst worden de namen van de overledenen van het afgelopen jaar genoemd.

    Met of zonder pensée......zal ik mijn dierbare overledenen nooit vergeten, ze hebben voetstappen achtergelaten in mijn hart.

    Maar ik kan me nog als de dag van gisteren herinneren wat een fijn gevoel het me gaf ondanks het verdiet, dat ik mijn lieve schoonvader die stierf enkele jaren geleden op mijn verjaardag in januari een laatste groet kon brengen met een tuiltje blauwe viooltjes wat ik bij het afscheid op de kist legden, geplukt uit mijn tuin,omdat het zijn lievelingsbloemetje was.

    In hoop dat mijn zwarte viooltjes Black Molly Sanderson de winter doorkomen,dat is het mooiste viooltje voor mij.

    Maar jij hebt ook prachtige, fleurige viooltjes op foto gezet.

    Maak er een mooie dag van met veel goede herinneringen aan al je dierbaren die je moet missen!!

    Lieve groet,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Verschillende namen voor dit leuke bloemetje ,ik ben er dol op .Er zijn altijd dagen dat je extra denkt aan de mensen die er niet meer zijn .
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoe het bloempje ook mag heten......
    Perfect voor deze dag idd en een lief gebaar.
    fijne week

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Er zijn dingen in je leven die je niet vergeet.

    Liefs Stina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bijzonder dat een bloemetje zoveel mooie namen kan hebben ... zeker vandaag!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een schattige viooltjes, ik had ook een postje 'klaarliggen'over viooltjes, maar meer van ; "Ze kijken een beetje boos' , maar jou postje is nu op 1-11 veel toepasselijker...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi voor deze dag Marian!!!

    fijne avond

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een prachtig en dankbaar bloempje.
    We zullen degene die we moeten missen nooit vergeten.
    Maar op sommige dagen is het gemis het grootst, ik begrijp dat dit voor jou zo'n dag is.
    Sterkte lieve meis.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat heb je mooi verwoord!
    En de bloemen prachtig op de plaat gezet!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wonderful flowers! Love this photos!
    Have a great week,
    Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Marian, dank je wel voor het bezoeken van mijn blog!
    Wat een namen voor een mooi klein bloemetje.
    En mooi de vertaling van het Engels en Frans, herinneren...

    BeantwoordenVerwijderen