woensdag 10 november 2010

Dolmen


Hunebedden
Een bezoek aan Drenthe kan niet zonder!
Zo'n 52 hunebedden zijn er in Drenthe!
Wij vonden er enkele van!

Dolmen
No visit to Drenthe can be complete without them!
There are 52 dolmen in Drenthe!
We found some of them!



Dit is het hunebed in Borger,
het grootste hunebed in Drenthe,
heel druk bezocht ook, dat zie je!

This is the dolmen in Borger,
the largest one in Drenthe,
everyone wants to visit it,
as you can see!




Deze hunebed in Bronneger
is veel kleiner
maar o zo mooi gelegen,
tussen de velden en bossen,
prachtig met de oude boom er pal naast.
Een aanrader!
Heel blij dat we deze heel toevallig eigenlijk 'ontdekten'!

This dolmen in Bronneger
is much smaller
but it lies in the middle of nowhere,
surrounded by fields and forests,
and with the old tree right next to it,
sooo beautiful,
my favourite!
So glad we accidently 'discovered' it!






Dit hunebed bij Emmen
heet 'het Langgraf'
en is gedeeltelijk gerestaureerd.
Zo krijg je een idee over hoe een hunebed er
moet uitgezien hebben.
Heel mooi gelegen ook!

This dolmen near Emmen
is called 'the Longgrave'
and has been partly restored.
You get an idea of what a dolmen
must have looked like.
Really beautiful settings here too.






Dit hunebed ligt te midden de velden in Noord Sleen.

This dolmen lies amid the fields in Noord Sleen.




Voor wie intussen helemaal begeesterd is door hunebedden;
hier vind je wat meer uitleg
en hier een mysterieus verhaal
met een goedlachse Indiana Jones uit Borger.


Groetjes,
Marian

Bye,
Marian

8 opmerkingen:

  1. Hey, dat lijk me echt heel mooi om te zien, moet je nagaan ik ben daar nog nooit geweest joh.

    Toch maar es in mijn achterhoofd houden.

    fijne avond groet stina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De hunnenbedden ken ik natuurlijk wel uit de les van lang geleden in de lagere schoolbank.
    Maar dat het een vervolg had lees ik nou pas, leuk die link daarheen....

    Ik heb al veel ouwe stenen gezien tijdens mijn reizen, maar de hunnenbedden nog niet.

    Mooie foto's heb je er van gemaakt!

    Fijne avond!
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Blijft toch iets bijzonders die grote stenen die daar zo op en naast elkaar liggen; mooie foto's heb je ervan gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een keer ben ik ook in Drenthe geweest en heb ik ook een hunebed gezien. Het is mooi maar tegelijk vind ik het ook een heel raar idee om daar te staan. Het idee dat daar mensen liggen begraven bedoel ik dan. Verder heb ik me ook altijd afgevraagd hoe ze het toen voor elkaar kregen om ze te stapelen.
    Wel leuk om even hieraan herinnert te worden.

    Groetjes
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh ja, daar willen wij ook heel graag een keer naar toe. Dat moet je een keer gezien hebben, vind ik ook.
    Een gezellige avond nog, Marian xxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuke serie. Ik ken eigenlijk alleen die van Borger (je bent vast ook wel in het bezoekerscentrum geweest, leuk hè). Die van Bronneger ziet er intrigerend uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuke hunebedtour zo door Drenthe. Wij zijn er ook weleens bij èen wezen kijken maar waar dat was???
    Groetjes, Renny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bijzonder hé Marian al die hunebedden, fantastisch dat jullie de nodige gezien hebben. En erg leuk dat je er een aantal linkjes bij hebt geplaatst, ga zo dat mysterieuse verhaal een lezen, bedankt!

    Lieve groet, Josephine

    BeantwoordenVerwijderen