donderdag 18 november 2010

Coevorden


Tijdens onze reis naar Drenthe bezochten we ook
het lieflijke stadje Coevorden,
helemaal op de grens met Duitsland.


During our trip to Drenthe,
we visited the lovely town of Coevorden,
on the border with Germany.




Ja hoor, midden in het stadje is dit!
Vlakbij het kasteel!
Gewoon mooi, vind ik toch...


This is right in the middle of the little town,
near the castle,
so pretty, don't you think...




En hier zie je het kasteel en het gouverneurshuis ernaast,
allebei gerestaureerd en nu als hotel en restaurant in gebruik.


This is the castle and the governor's house,
both restored and now a hotel and restaurant.





Dit is Ganzen Geesje op de markt van Coevorden.
Hier kan je er meer over lezen, als je dat wil natuurlijk.


This is the goose girl on the marketplace in Coevorden.
A statue to honour all the goose girls who brought their geese
to the marketplace every second monday of november each year
during the nineteenth and twentieth century.
Those geese were sold to merchants
who sold them again
so they could be served on Christmas.
Since 1962, the geese market is a folkloristic event.







Deze tekst staat te lezen op een opvallende gevel
in één van de winkelstraatjes.


This is the text on a very striking front of a house
in one of the shopping streets. 




En hier zie je de gevel.
Hij is helemaal scheefgezakt en
lijkt wel naar voor te hellen.
Ik ben gaan zoeken (googelen)
wat het precies zou kunnen zijn,
maar er is niets over te vinden
dus als iemand een idee
heeft, laat gerust iets weten.
Ik ben best benieuwd...


This is the façade.
totally lop-sided and
it seems to lean forward.
I googled a bit
but couldn't find anything
about it!
I wonder what it is...






Dit zag ik in een etalage van één van de winkelstraatjes.
Wat vind ik de sneeuwklokjesfee en het kopje en schoteltje
met lepeltjes en ook het porseleinen bloempje mooi!
Jammergenoeg was het winkeltje gesloten...


I saw this little snowdropfairy, the beautiful cup and saucer
with the spoons and the porcelain flower in the window
of a little shop.
Unfortunately, the shop was closed...



 



En dit?
Dit is de hemel op aarde,
een sprookjeswereld in Coevorden,
een winkeltje waar je niet aan voorbij kan lopen,
een magneet,
een droomwereld,
een prachtwinkeltje gewoon!
Ik heb er even in rondgewandeld,
prachtige kroonluchters,
stoelen, kant, kussens,
hartjes, geurige zeepjes.
Ik zou er kunnen wonen!
De naam?
De brocante gans!

Oh ja,
manlief en de twee puberzonen
stonden buiten ongeduldig te trappelen
en haalden mamalief gauw weer uit
het droomwereldwinkeltje,
richting auto.

Maar toch een perfecte afsluiter van een
voormiddagje Coevorden hoor!



And this?
This is heaven on earth,
a fairytale world in the middle of Coevorden,
a little shop you can not just pass by,
a magnet,
a dreamworld,
a lovely shop!
I entered and enjoyed:
Beautiful chandeliers,
chairs, lace, cushions,
hearts, scented soaps.
I could live there!
The name of the shop?
De brocante gans!

Hubby and two adolescent sons,
waiting impatiently outside,
quickly brought mama
back to the real world,
direction car.

Still,
the perfect end to a morning Coevorden.




Groetjes,
Marian

Bye,
Marian


7 opmerkingen:

  1. Wat een geweldige foto's, ik heb net het gevoel of ik met je mee ben gelopen. Mooi stadje Coevorden, en dat kopje en lepeltje helemaal geweldig. O en dat zaakje daar zou ik uren kunnen doorbrengen.

    O ja, ik denk dat het scheef zakken komt door de grond waarop het huis is gebouwd. In Delft hebben we de Oude Jan waar de toren van scheef staat.
    Hier is het linkje van Wikepedia :http://nl.wikipedia.org/wiki/Oude_Kerk_%28Delft%29

    Ennuh niet je hoezen verven hoor, ben je gek, of anders een witte kopen en die verven?

    Groetjes
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. PRACHTIGE FOTO'S MARIAN.
    IK BEN ER OOK EEN KEER GEWEEST.
    MOOI IS HET DAAR HÉ!!

    LIEVE GROET,
    MIRANDA

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig deze verwarring, ik zat even hard te lachen want mij collega die aankwam lopen riep gelijk zit jij nu in je eentje te lachen ;-)

    Maar goed het is nu weer helemaal duidelijk.

    Groetjes
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Thank you for visiting my blog, Marian - and thank you so much for the compliments about my work!
    Greetings
    Renate D.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Marian,
    Mijn schoonmoeder heeft gesproken: jij bent de winnaar van de 2 schilderijen van Sint en Piet!
    Stuur me even je gegevens, dan verstuur ik ze!
    Nieneke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hai hai
    wat mooi he Coevorden! even over de huizen. scheefzakken doen ze hier niet in het oosten van het land want we zitten op zandgrond. vroeger werden de huizen zo gebouwd dat de voorgeven overhelt, dat deden ze voor de neerslag van regen.
    zodoende blijven de panden langer goed en worden ze niet aangevreten door het vocht wat natuurlijk toen veel meer naar binnen kwam.
    Zo ben je weer een beetje bijgekletst over de oude bouwtechnieken! hihihi. Deventer etc daar zie je het ook veel!
    Fijne avond
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat mooi je foto's van je uitstap Marian en de winkeltjes vind ik super zo te zien!!!fijne avond nog...

    BeantwoordenVerwijderen