vrijdag 21 oktober 2011

purple berries





Isn't the colour of these berries just gorgeous?
Imagine a whole bush of them then!

Is de kleur van deze besjes niet prachtig?
Beeld je een hele struik ervan dan eens in!




No, not from my garden,
it's a branch I could take home from
my grandmother's garden.
Isn't she the sweetest?
She turned 94 recently.
Of course that didn't pass uncelebrated!
She loves flowers and gardening
just as much as I do.
Guess that skips a generation;
my mom has much less
 interest in flowers or gardening.

Neen hoor, niet uit mijn tuin,
het is een tak die ik mee mocht nemen
uit de tuin van mijn grootmoeder.
Is dat niet lief van haar?
Ze werd onlangs 94
en werd daarbij natuurlijk
uitgebreid in de bloemetjes gezet.
Mijn grootmoeder houdt al evenveel
van bloemen en tuinieren
als ikzelf. Denk dat dat een generatie
overslaat want mijn moeder geeft veel minder
om bloemen of tuinieren.




My grandmother didn't know the name of the bush
but some googling taught me this is
Callicarpa.
It is possible to sow it from the seeds
that are hidden in the purple berries.
I might try that...
It's also possible to grow it from cuttings
which would go faster than sowing of course
but I'm wondering if that's still an option
with this branch, since it's been cut for
more than a week now... and after all, I like it as it is
as a decoration in the living room.
I did bring it outside for the pictures though:
better light, better background.

De naam van de struik kende mijn grootmoeder niet
maar wat gegoogel leerde me dat het
hier om Callicarpa gaat.
Het is mogelijk om ze te zaaien
met de zaadjes uit de bessen.
Misschien probeer ik dat eens...
Je kan er ook stek van nemen,
wat heel wat sneller zou gaan dan zaaien natuurlijk,
al denk ik niet dat stekjes nemen van deze tak
nog een optie is want hij is al ruim een week geleden afgeknipt.
Bovendien vind ik hem gewoon mooi als decoratie.
Hij staat binnen in de woonkamer maar voor de foto
zette ik de pot met tak buiten omdat het licht
en de achtergrond daar beter waren om foto's te nemen.



Bye,
have a great weekend everyone
and any tip or knowledge about this shrub
is very welcome, thanks,
Marian


Groetjes,
Fijn weekend iedereen
en elke tip of weetje over deze struik
is heel welkom, dankjewel,
Marian

25 opmerkingen:

  1. Dat heb ik altijd zo een mooie kleur gevonden, de Callicarpa ♥Ik zie iedere dag een grote struik hier vlakbij als ik de post bezorg en heel soms (stiekum oho) haal ik er een klein takje af om in een vaasje te zetten. Wist niet dat je ze kon zaaien vanuit een besje...mmm...misschien nog *een* keer eentje plukken dan ;)

    Groetjes van Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hij is zo mooi !! wij hebben ze ook in de winkel.......waar ik nu heeel snel naar toe moet !! tis al laat !!......fijne dag ! liefs van mij...xxx..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ah...Marian hij is prachtig! ( en gratis, wat mijn rozenbotteltak niet was...mijn bloemiste heeft lang voor me gezocht)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Marian,
    Wat een prachtige tak, die kleur.. zo mooi.
    Ik kan me voorstellen dat je die tak zo in een vaas voor decoratie in je huis hebt staan. Hij is werkelijk heel mooi.
    Ik kende de naam ook niet hoor, alleen heb ik het idee dat zo´n tak hier in de duinen zou staan en niet in een ´gewone´ tuin... Maar dat heb ik dus helemaal mis.
    Ik wens je een heel fijn weekend, de zon schijnt, wat willen we nog meer...
    Groetjes,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige besjes en de kleur is eens iets anders dan rood of wit! Leuk dat je je passie voor tuinieren deelt met je oma!

    Fijn weekend! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De kleur is zeker prachtig!!
    Wat zal het geheel prachtig staan in je huis! Daar zou ik nou ook wel mee willen decoreren...helaas heb ik geen oma meer, met een tuin vol mooie planten. Wat geweldig zeg, dat je nog van haar kan genieten!

    Een heel fijn weekend!

    Lieve groetjes, Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Die eerste foto Marian, die vind ik zo mooi, de kleuren zijn zo mooi tegenover de achtergrond.

    Fijn weekend, geniet nog even van het weer
    Liefs
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wow how beautiful they are! I 've never seen them before...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. JA ,IK HEB ZE OOK!
    ZE ZIEN ER NEP UIT VAN WEGE DE KLEUR MAAR ZE ZIJ HEEL ECHT EN HEEL GIFTIG DE BESJES!

    MAAR ZO MOOI!!

    MOOIE POST WEER MARIAN,

    FIJNE DAG,

    MIRANDA

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie kleur! Ik heb de besjes in deze kleur nog niet eerder gezien.Ik zou er ook wel een hele struik van willen.
    fijn weekend en groetjes van Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  11. oh wat prachtig Marian! ik had nog nooit van deze struik gehoord, maar ga hem wel opschrijven, geeft zo mooi kleur aan de tuin in deze tijd!
    wat leuk dat je de liefde voor bloemen en tuinieren met je oma deelt.

    en wat ontzettend jammer van je bistrostoelen.. kun je niet een klein Marianhoekje maken waar je alles neer mag zetten waar jij van geniet?

    geniet van een mooi weekend!
    lieve groetjes van Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hey lief mens,
    Wat een prachtige foto's van de calicarpa. Wat een feest om nog een oma te hebben met een tuin vol bloemen. Het is niet te geloven maar hier alles zeer oke! Ga morgen schoonvader ophalen hij mag een dagje mee uit het verpleeghuis naar Zeewolde.
    Heel veel plezier dit weekend.
    Lieve groet Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. zo grappig ik had dus nog nooit van de callicarpa gehoord.. maakte vanmiddag via jouw blog kennis met deze mooie struik en wat denk je.. zit ik net de tuinruimers te kijken.. gaat het ook over deze struik!! die ga ik dus nooit meer vergeten:))

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wow, you have a wonderful blog. I love your pictures.
    Hugs Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Really wonderful photos! Love the colors!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wow!
    Such intense, wonderful color.
    Nice to have your grand mother alive at such age.
    My grand mother is 92.
    I too like to take pictures outside for the good light.

    Have a great Sunday,

    Annelie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. I have not seen this before, Marian, and you're right – the color is GORGEOUS! I hope you can grow it from seed and have a huge bush. Just stunning. Thank you for all the growing info, too. Have a lovely Sunday! xo – g

    BeantwoordenVerwijderen
  18. wow...those berries are such a beautiful color...i just love them! ~Deb~

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtig zijn ze en wat een mooie foto's heb je er weer van gemaakt ...fijne week lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Prachtige kleur die besjes. Mooi zo'n enkele tak in een vaas.
    groetjes, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  21. WAT MOOI!!!!
    Die zou bij mij ook HEEL mooi staan, nu ik in mn paarse bui ben!
    Wat lief van de oma!
    Fijne week
    liefs
    lia

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Marian,

    Wat gezellig dat jij nog een oma hebt! Bij mij zijn ze helaas voor mijn twintigste overleden. Ik had nog graag een aantal jaren langer van ze genoten. Het waren zulke bijzondere mensen.

    De Callicarpa besjes uit de tuin van je oma zijn prachtig. Wij hebben ze ook in de tuin staan, maar de struik is nog niet zo groot. Over een paar jaar hoop ik er takken van te kunnen plukken voor in huis.

    Een gezellige nieuwe week,

    Madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wow...this is such a pretty berry....pure joy. Happy week to you.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Dear Marian, how wonderful to meet you!
    Thank you for visiting my blog! I just looked over your October posts and enjoyed them all especially "fall in a jar". It was a fun and happy post. I will be back to visit with you again.
    Blessings,
    Julie

    BeantwoordenVerwijderen