zaterdag 8 oktober 2011

photographing toadstools

Looking for toadstools and their
whereabouts on the internet,
I came upon some tips on how to
photograph toadstools well.
I don't know about you
but in my experience
photographing toadstools isn't
all that simple.
I have to admit I saw
some terrifically photographed
toadstools on some of your blogs
already, so maybe you won't
learn anything new here.
But I thought I'd share some tips anyway.

Terwijl ik op het internet
op zoek was naar paddestoelen
en waar die te vinden,
vond ik ook enkele tips
om ze mooi op de foto te krijgen.
Ik heb ondervonden dat
paddestoelen fotograferen
niet zo simpel is.
Toegegeven, op sommige van jullie
blogs zag ik al prachtig gefotografeerde
exemplaren dus misschien
vertel ik hier voor jullie niets nieuws.
Toch wou ik enkele tips met jullie delen.


Lower your camera to the level
of the toadstool.
I thought that was obvious.

Breng je camera op het niveau
van de paddestoel.
Dit leek me logisch.


It might be an idea to use a (little) tripod
to keep the camera very still.
I don't have a tripod but this seems a useful tip.

Gebruik desnoods een statief(je)
om de camera heel stil te houden.
Zo'n statiefje heb ik niet maar dit lijkt me een goede tip.


If you want to see the gills of the toadstool
in your picture, you could use a
white card or some aluminum foil
to direct the light towards them.
I'll have to try this.

Wil je de sporen onderaan de paddestoel
goed zien op je foto, dan kan je een
wit kaartje of een stukje aluminium papier
gebruiken om het licht ernaar te richten.
Dit moet ik eens uitproberen.

Do a little bit of gardening around
the toadstool: remove disturbing elements
on or around the toadstool.
Think that might be useful in some cases
but sometimes I think the 'natural surroundings'
can add something to the picture and shouldn't be removed.

Tuinier een beetje rond de paddestoel:
verwijder storende elementen op of
rond de paddestoel.
Ik denk dat dat soms nodig kan zijn
maar dat het soms ook net mooi is
de paddestoel te fotograferen met
wat erop of errond ligt.



Hier had ik inderdaad beter
wat getuinierd,
dan was het gras niet zo'n
storende factor geweest
en had de paddestoel er misschien
scherp opgestaan.

Maybe I should have done
some gardening in the above picture.
The grass is a bit of a disturbing factor
and the toadstool isn't sharp.



Hier zou ik 'tuinieren' zonde vinden.
Het geheel van herfstelementen
vind ik wel leuk.

In this case I wouldn't do any gardening.
I like the different fall elements
all packed together in this picture.



Beetje mysterieus vind ik deze foto.
De paddestoelen wilden er gewoon
niet scherp op.

Isn't this a mysterious picture?
These toadstools just didn't want
to be sharp on the picture.



Deze paddestoel toont zijn sporen
ook zonder wit kaartje of aluminium folie.
Een beetje opruimen zou hier
ook geholpen hebben.
Dan kon de groene onscherpe blubber
in de linker benedenhoek vermeden worden.
De kleine takjes op de hoed van de paddestoel
kon ik ook hebben weggenomen.

This toadstool shows his gills
without a white card or aluminum foil.
A little tidying would have been good though.
The unsharp blob in the lower left corner
could then have been avoided
and maybe I should have taken off
the little branches on the hood of the toadstool as well.



Weer geen tuinieren nodig vind ik.

Again no gardening necessary I think.



Wat vond ik dit leuk.
Een babypaddestoel,
nog in wording.
De kleine stukjes aarde
vind ik er helemaal bij horen.

I loved finding this
little baby toadstool.
Wouldn't dream of removing
the bits of soil on it.




En dan nu,
 allen naar het bos,
paddestoelen fotograferen,
of beter: eerst vinden en dan
proberen te fotograferen.
Ik hoop dat jullie wat aan de tips hebben!
(^_^)

Groetjes,
Marian


And now,
off to the forest
to photograph toadstools,
or rather: first find them and then
try to photograph them.
Hope these photographing tips are of some use!
(^_^)

Bye,
Marian


 

13 opmerkingen:

  1. Je hebt de paddestoelen erg mooi op de foto gezet Marian. Bedankt voor de tips!

    Een fijn weekend,

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wederom prachtige foto's!
    Is het je hobby, of heb je er ook je beroep van gemaakt?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je voor deze lesjes, je ziet het inderdaad al goed waneer je wel of niet moet tuinieren :)
    Komt wel goed bij jou, dat fotograferen, beter dan hier, ik heb al 2 keer een cursus gedaan, maar kan het gewoon niet onthouden, maar dat ligt aan mezelf, want ik wil te veel dingen doen die ik leuk vind..

    Je foto's hieronder van de Weewenhof zijn ook super..je kan er je beroep wel van gaan maken ..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke post met de paddestoeltips :)
    Zelf vind ik het juist bij natuurfoto's vaak mooier als er niet getuinierd is, gewoon op de foto zoals het is...
    Groeten, Corine(THUIS)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Marian, prachtig zeg. Zeker ook door de zon, maar de opnamen zijn weer helemaal tegek. Ik geniet er echt van!

    Hartelijke groeten,
    Gerreke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. in plaats van een 'statiefje' is een rijstzak of bonenzak nog zo handig. En als je al eens gerookte zalm uit de Aldi haalt, dan is de kaart waar die op ligt het ideaal reflectiescherm. Gewoon eens afwassen en je kan aan de slag!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Marian, thank you for the photography tips! I love these pictures! Each of them could be made to a card or a print! I need to look around and try to find some toadstools!

    Also, thank you for your kind comment on my blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hey Marian,
    Heel erg welkom die fotografietips. Wat zijn je foto's prachtig geworden.
    hartelijke groet marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige exemplaren heb je gevonden Marian!! En grappig om het commentaar, at je zelf geeft, te lezen....moet morgen bij de fotografiecurcus een foto van een tuin inleveren...mmm....heb nog niks bruikbaars geklikt...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zie het al helemaal voor me hoe je in het bos op je buik ligt bij de paddenstoelen;-)
    Maar de resultaten mogen er zijn Marian, ze zijn erg mooi.
    Fijne zondag, groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Had ik dit maar geweten voor ik m'n post plaatste ;) Had niet eens m'n camera bij me en de foto's komen dus van mijn telefoon... Volgende keer beter dan maar want je tips knoop ik goed in mijn oren :)
    Ik wens je een fijne zondag!
    Liefs, Chantal

    BeantwoordenVerwijderen
  12. You have inspired me to take my camera outdoors and search for toadstools. However, I will need to find one with a pixie sitting on it, if I am to stand a chance to compete with yours.

    Anna

    BeantwoordenVerwijderen