dinsdag 25 oktober 2011

Invasion


of caterpillars on the Nasturtium.

Invasie van rupsen op de Oost-Indische Kers.




These catterpillars are from the Large Cabbage White.
They can be very harmful to all sorts of cabbage
but they obviously like Nasturtiumleaves as well.
Since the Nasturtium grew and expanded there
all by itself, I let these caterpillars do their
'cleaning up'.

Het blijken rupsen te zijn van het Grote Koolwitje.
Die kunnen aan koolgewassen veel schade toebrengen
maar houden duidelijk ook wel van Oost-Indische kers.
Omdat die er zomaar gekomen is en zich
enorm uitgebreid heeft, laat ik de beestjes hun
'opruimwerk' gewoon verrichten.




These caterpillars are usually found in groups.
When they have reached the length of 4 cm,
after having molted 4 times,
they are ready to pupate.
Since it's Oktober already,
these chrystalids will hibernate over the Winter
and hatch into butterflies in the Spring.

Deze soort rupsen blijven meestal in groep.
Eens ze de volwassen lengte van 4 cm hebben bereikt,
na vier keer vervellen,
gaan ze verpoppen.
Omdat het al oktober is,
zullen de poppen van deze rupsen overwinteren
en pas in de lente tot vlinders ontpoppen en uitvliegen.




The catterpillars are black with bright yellow spots and stripes,
a warning for birds not to eat them
because these caterpillars are very poisonous.

De rupsen zijn zwart met felgele stippen en strepen,
een waarschuwing voor vogels om ze niet te eten
want deze rupsen zijn zeer giftig.




It's almost unimaginable that butterflies
can indirectly be rather harmful.

Het is bijna onvoorstelbaar dat vlinders
onrechtstreeks best wel schadelijk kunnen zijn.




I think the caterpillars I saw were about mature and will be pupating soon.
They do that by attaching themselves to a vertical surface
such as a wall, the stem of a tree or the stem of a woody plant.

Ik denk dat de rupsen die ik zag bijna volwassen waren en gauw zullen verpoppen.
Dat doen ze door zich vast te hechten aan een verticaal oppervlak
zoals een muur, een boomstam of de stengel van een houtige plant.




That's it for now,
hope I taught you something here
and hope you weren't too appalled by it all....
I promise you something more tasty next time.
^_^

Dat was het voor vandaag.
Niet echt een smakelijke post misschien
maar ik hoop toch dat jullie het
iet of wat interessant vonden
en voor volgende keer beloof ik wat smakelijkers....
^_^


Bye,
Marian

Groetjes,
Marian



16 opmerkingen:

  1. Hoi Marian,
    Nou voor deze keer dan. Ik weet het, ook rupsen horen bij de tuin en de natuur. Je wilt deze natuurlijk liever niet in je tuin, want je planten gaan er aan... Maar ze zijn dus duidelijk kieskeurig. Pakken ze alleen je Oostindische Kers, of ook andere planten. En ja, wat doe je eraa als ze in de tuin zitten. Weinig denk ik zo...
    Marian, ik wens je een heel fijne dag en ik hoop dat die rupsjes ook nog wat van je planten laten staan, voor volgend jaar.
    Groetjes,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi om te zien hoor!!....fijne dag......heb wel kippenvel op mijn armen....xxx..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat onsmakelijke valt wel mee hoor...ze liggen toch niet op mijn bord :-)?! Ze zijn een onderdeel van de natuur en als ik je mooie foto's bekijk, zie ik weer eens hoe wonderlijk de natuur in elkaar zit...het is een prachtig diertje, hoe schadelijk het misschien ook kan zijn!

    Een fijne dag Marian! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. MOOIE FOTO'S MARIAN!!
    VOLGEND JAAR VEEL VLINDERS IN DE TUIN!
    MAAR HET ZIJN WEL MOOIE VLINDERS!!

    FIJNE DAG,

    MIRANDA

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hee wat bijzonder! Ik wist niet dat er nu nog rupsen zijn. En dan gaan ze ook nog overwinteren, dat ze dat redden. Nou het scheelt je weer wat harkwerk want ze eten maar wat graag al het blad op zie ik.
    Dedankt voor je uitleg, leuk!
    Hartelijks

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En dat komt dan allemaal zomaar je tuin ingewandeld. Moet gelijk denken aan het versje wat lang gelee in mijn poezie-album werd geschreven:
    Een rupsje knaagde aan een blad
    Toen vroeg de tuinman 'mag jij dat?'
    'Tuurlijk' zei de rups brutaal
    'Dat doen wij rupsen allemaal'.

    Groetjes, Colin

    BeantwoordenVerwijderen
  7. rupsen kunnen inderdaad best wat schade veroorzaken. de processierups heeft in Zuid-Europa voor heel wat schade aan pijnbomen gezorgd! lieve groet, @nne

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Marian, Het schijnt dat je de zaden van de oostindische kers op dezelfde wijze kunt bereiden als kappertjes. Ik heb dit jaar maar weinig zaden dus ik moet nog een jaartje wachten. Maar misschien is het iets voor jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hahahah nou vind het wel mooie foto's hoor zijn wel prachtige beestjes ..... fijne dag lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een leuke post hoor Marian. Wat zullen er straks in het voorjaar veel vlinders in je tuin zijn.
    Je heb prachtige foto's gemaakt van de rupsen.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  11. hoi Marian! ik vond het heel interessant en zo bijzonder hoe dit proces verloopt.. en als je de rupsen zo van dichtbij bekijkt op jouw prachtige foto's zijn ze ook heel mooi om te zien!

    fijne avond!
    lieve groet van Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hey Marian,
    Ongeloof veel rupsen. Het is voor mij nog steeds een wonder dat er uit die rupsen zulke mooie vlinders komen.
    Hoop dat het je goed gaat.
    Lieve groet Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. I loved this Marian! So interesting that they are poisonous too! I love learning things like this!
    I also loved the post of your grandmother's callicarpa bush. I can't believe what a gorgeous color they are!!!
    I enjoy your blog so much my friend.
    hugs from here...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Brrr toch een beetje griezelig,kriebels krijg ik ervan....zoveel brrrr

    liefs Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nee, ik vond het niet smakelijk...maar wel leerzaam.
    Ik heb een bloedhekel aan rupsen en slakken, de voor de rest ben ik van geen een 'ongedierte' bang.
    Ik ben niet bang van rupsen en slakken, maar vind ze ontzettend goor en vies, hoe mooi een rups er ook uit kan zien, jakkes,maar als ik moet kiezen, is de slak nog het ergst...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooie foto's! Zal er aan denken als ik weer een biologie les moet geven op school, mooi beeldmateriaal!

    BeantwoordenVerwijderen