zondag 5 februari 2012

container gardening (2): frost and snow.... and damage?


Momenteel, op dit eigenste moment,
mis ik nog meer dan anders
een gezellige warme kachel of open haard.
Gewoon zo'n echte zichtbare en voelbare
warmtebron in huis.
Ik heb constant een koude neus...
Zelfs met een superdikke sjaal om die nu
niet alleen buiten maar ook binnen een vaste
waarde geworden is. Mijn voeten steek ik
in warme sokken en begraaf ik zowat
in de poef mét nog eens een dik kussen er bovenop.
Dat alles om maar te zeggen en vragen:
Ik vind het echt veel te koud,
vinden jullie dat ook?

Freezing temperatures out here,
even after a month of january
that had us thinking of spring already.
I miss a warm and cosy fireplace even more now.
I constantly have a cold nose
and keep my thickest scarf on at all times,
even in the house.
I put the thickest socks I have on my feet,
and bury them in cushions.
And, how are temperatures in your part of the world?





Terwijl januari ons al helemaal van lente
deed dromen, zet februari ons met beide
voetjes weer veilig op de grond en herinnert
ons eraan dat het wel nog even winter is.
Ja, dat weten we intussen!

January had us thinking spring was on the doorstep
but february certainly lets us know it's still winter.
O yes, we've understood the message!

  


Eerst vriestemperaturen en daarna nog
een laagje sneeuw erbovenop en ja hoor,
die blijft dit keer gewoon liggen....

First a week of frost and at the end
a layer of snow to top it all.




Op het eerste gezicht is dit februari 2012:
Vorst en sneeuw, ook in de pottentuin.

These are the first views of february 2012:
frost and snow in our container garden.






Met deze post doe ik dan ook weer graag mee
aan Anne Tannes "Op het eerste gezicht".
Wie wil zien hoe januari er op het eerste gezicht
in de pottentuin uitzag, klik hier.
Wat een verschil met februari hé?
Nooit gedacht dat het verschil zo groot zou zijn.

With this post I join Anne Tannes "first views" again.
Want to see january's first views? Click here.
Never thought it would be such a big difference.




Dat had de Allium Schubertii ook niet verwacht
want eind januari stond die al een stuk boven de
grond uit. Het is die groene spruit die je duidelijk
boven de sneeuw ziet uittorenen in de pottentuin.
Vorige herfst was ik nog zo blij dat ik eindelijk
de bollen van die bijzondere alliumsoort gevonden had
maar nu vrees ik dat met de plotse strenge vorst na een
veel te zachte januari het vooruitzicht op een bloeiende
Allium Schubertii vergeten mag worden.
Benieuwd welke bollen en planten in pot nog meer
aan deze vorst bezweken zullen zijn. Afwachten.

Allium Schubertii certainly didn't expect that drastic
change of temperature either.
It was proudly showing some green already
at the end of january.
On the picture it's the green sprout
towering above the snowcovered containers.
I was so glad I finally found some bulbs
of this very special kind of allium last fall
but I'm afraid that with this sudden period of frost
following a springlike january,
we can bury all our hopes for flowering
Allium Schubertii this year.
I wonder what more bulbs will
suffer damage from this sudden frost.
We'll just have to wait and see. 



Groetjes,
Marian

Bye,
Marian


PS Alle foto's werden vorige vrijdag vanaf vier uur in de namiddag gemaakt.
Terwijl de rest van het land al vanaf maandag sneeuw op de boterham kreeg,
kwam die bij ons pas vrijdag laat aangewaaid. ;-)

PS All pictures were taken last friday from four PM on.
While the rest of the country had had snow from monday on already,
it only arrived in our parts of the country on friday late in the afternoon.





33 opmerkingen:

  1. Oh, my dear Marian,

    your container garden looked without snow and ice much much more beautiful, O)! I hope so very spring! Hopefully spring is here very quickly! I wish you a nice Sunday!
    hugs Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier ook geen open haard, maar met mijn rug tegen de radiator heb ik het heerlijk warm. Het blijft de rest van de week nog vriezen, misschien toch een idee om de planten in een schuur te zetten waar het iets minder koud is?

    Een fijne avond! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou als ik eerlijk moet zijn ,ik zweet me soms rot hier in huis.Ik zit vlak bij de verwarming met mijn pc en die staat op 21.5 en voor mij is dat loeiheet.Manlief heeft zijn plek op de bovenverdieping/zolder en daar is het veel kouder dus moet alles harder staan.Ik hoop dat je bollen en planten het overleven met deze kou
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een enorm verschil, als je de foto's niet had zou je het niet voor kunnen stellen. Zag net ook je witte tulpen, super mooi!

    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou Marian, laat mij maar ook lekker binnen, dikke sokken, sjaal en een warme trui, dat herken ik ook zo.

    Maar helaas ze hebben ons gefopt, we dachten dat het al bijna lente was maar we krijgen ineens een winter die we niet willen en ook niet meer op gerekend hadden.
    Jammer van de bloemen want ze stonden er zo mooi bij.

    Fijne week
    Liefs
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  6. So sorry for your flowers !!! Winter came late and all at once, unfortunately ... Hope that the damage will be small.
    Hugs !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, ik heb het ook koud...wij hebben wel zo'n kachel, maar dat betekend dat het in de woonkamer loeiheet is, en in de rest van het huis koud lijkt...

    Hier hangen de viooltjes er ook als opgedroogde crepepapier bloemetjes bij, ben benieuwd of ze weer recht gaan komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Komt goed schatje......hoop ik !!....pfffffff....veel te koud......ik wil voorjaar.....haat winter...echt waar !....xxx..

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ook ik had mijn hoop gevestigd op een vroeg voorjaar, maar helaas.

    Ik vind het heel mooi om te zien en met de honden een wandeling te maken, maar wel alleaal een beetje koud hoor.

    Fijne week!

    Lieve groet,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ook ik had mijn hoop gevestigd op een vroeg voorjaar, maar helaas.

    Ik vind het heel mooi om te zien en met de honden een wandeling te maken, maar wel alleaal een beetje koud hoor.

    Fijne week!

    Lieve groet,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik zie mijn berichtje helemaal niet......had ik nou gezegd dat ik sneeuw haat......kuchhh...je ziet mij niet buiten hoor........voorjaar !! dat wil ik....liefs van mij...xxx...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Toevallig kwam ik op je mooie blog! Binnen is het lekker warm bij de kachel, maar ik hou ook wel van de kou buiten1
    Ik ga je graag volgen!

    Groeten Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Marian,

    Ook ik vrees met grote vrezen. Bij mij in de tuin en op balkon is het al net zo. Ik heb geen idee of de viooltjes en je alliumbollen het zullen overleven. Afwachten maar....

    Bij mij zitten ook de Dahliabollen nog in de grond. Ik ben bang dat ik die nu ook af kan schrijven.

    Een gezellige nieuwe week!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hey Marian,
    Ook ik moet er maar niet aan denken hoe mijn bloemetjes onder dit sneeuwdek en kou tevoorschijn zullen komen. Ondenkbaar bijna dat ik vorige week zaterdag nog een beetje bezig was met het schoonmaken van mijn vijvertje. Maar ja we kunnen alleen maar afwachten. Wat zonde van die mooie potten met violen ik hoop dat ze na het verdwijnen van de vorst toch noch een tapijt van blauwe bloemen zal tonen.
    Fijne avond
    marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Erg hè?! Hier laten de potplanten ook hun kopjes hangen..ik ben benieuwd hoe ze hier uit komen ;)
    Groeten, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Een totale metamorfose, dat kun je wel stellen, het zijn nu hangviooltjes geworden en dat is ook wel weer bijzonder. Toch zal het je nog verbazen, zodra de tenmperaturen weer omhoog gaan zal langzaam aan alles weer fier te voorschijn komen.

    Fraai is dit winterweer zeker maar ook ik ben eigenlijk een voorjaars mens, zucht.....we zullen nog even geduld moeten hebben...

    lieve groetjes,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Jammer van je mooie violen! Juist na een lange wandeling vind ik het zo fijn om bij de houtkachel te kruipen...

    Groeten, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  18. OOh jou violen die gaan het zo weer doen hoor als het ophoud met vriezen! Ik heb er zo veel bewondering voor die kleine sterke fleurige bloemen.
    De bollen tja dat is afwachten maar acht de natuur moet zijn gang gaan en ik moet zeggen dat ik er ook wel van geniet hoor! Beter dan regen!
    Fijne week
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Tja, dachten we dat de lente voorzichtig zou beginnen, krijgen we opeens strenge vorst. Mijn hyacinthen in het tuinhuis staan stijf van de vorst, en de narcissen hangen helemaal slap...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. vanmiddag zijn we er even lekker op uit geweest, maar ik vond het wel berekoud! ik ben ook benieuwd welke planten deze strenge vorst gaan overleven en welke niet.. we wachten het af er is nu toch niets meer aan te doen..

    lieve groet, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  21. What gorgeous, gorgeous pictures!!! The snow looks so clean--pristine!! Our Kentucky weather is still unseasonably warm, and rainy, and grey, and dreary. If I have to have the grey and dreary, I'd just as soon have the snow to go along with it!
    My hellebores are in bloom--early blooming daffs are starting to bloom; I'm afraid if our Punxatauny Phil (the groundhog!) is right, all those good things are going to get frozen out before spring really arrives!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Inderdaad een enorm verschil met januari...
    Tot een paar dagen tevoren dacht ik ook, dat het 'eerste gezicht' van februari niet meer dan een doordrukje van een maand eerder zou zijn, maar dat pakte inderdaad even anders uit...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. In januari roken we het voorjaar al maar nu is het bitterkoud. Zo triest die hangende viooltjes maar als de temperatuur weer stijgt komt het met de viooltjes ook weer goed.
    Fijne week en groetjes, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Nou dat wordt dus een verrassing in het voorjaar: wat heeft het overleefd en wat niet? Het gaat vast meevallen!!
    En die viooltjes, die kunnen veel hebben hoor!!
    Een fijne week gewenst!
    Liefs, Chantal

    BeantwoordenVerwijderen
  25. hahahaha heerlijk weer en de kou kleed me wel wat dikker vind dit zo heerlijk ......we denken te vroeg aan het voorjaar ....fijne week lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Prachtig (of niet?) die viooltjes die redden het wel maar de rest?
    Prachtige foto's.
    Lieve groetjes Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Leuke winterfotootjes! Voor mij ook een opgave om die winterkoude te trotseren! Ik ben ook zo'n koudelijke en graag lekker in de warmte met veel truien en sjaals en paar dikke kousen...

    BeantwoordenVerwijderen
  28. I think they all look very pretty covered with snow and ice...not to worry...they should all come back nicely. I find pansies very hardy. xoox Happy week..stay cozy! xoxo

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hallo Marian,
    Bij ons ook pas op vrijdag voor het eerst sneeuw, maar dan vanaf 11 uur al... Ik had net een paar dagen ervoor een Helleborus in de tuin gezet. Zag daar zoveel mooie foto´s van langskomen, maar zelf nog nooit een gehad. Nu een nieuwgekochte, maar of die vanuit het tuincentrum zo in de ijskoude grond zal overleven, dat is ook afwachten. En ook nog wat bolletjes in een pot gedaan, paar dagen voor het ging vriezen. Het is van alles wat, allemaal kleine bolletjes, weet niet precies meer wat het is... Grote verrassing dus straks in het voorjaar....
    Hou wel van een verrassing...
    Ik wens je een heel fijne nieuwe week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Als het dan eenmaal vriest, vind ik het prima, heerlijk die kou. Je doet wat laagjes extra aan, dekentje over, heerlijk! Maar straks de lente lokt me ook wel..
    Lieve groet, Renny

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Oh ja we hadden toch even de voorjaarskriebels.....maar nu....
    gewoon WINTER.
    Geniet er van hoor, lekker veel op de schaats....ben helemaal blij.
    Je plantjes zijn weer veilig naar beneden gedoken...gelijk hebben ze.
    Nu hopen dat ze straks weer fris verschijnen

    Fijne dag

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Dear Marian, your flowers need thick scarfs and socks too! Here in Arizona we have 70 degree weather. February through May is our best time for flowers. But our summers are awfully hot!
    Take care!
    Julie

    BeantwoordenVerwijderen