vrijdag 17 februari 2012

Thaw, yellow dust, ladybirds and snowdrops


Van sneeuw naar geel stof.
Het koddige (al zeg ik het zelf)
door dochterlief gemaakte
(wel helemaal doorskrollen naar het einde)
was een dag later al helemaal gesmolten.
Zo plots als de sneeuw kwam,
zo plots was die ook weer verdwenen.












Maar waar is dan dat gele stof?
Wel, ook al in de vorige post
liet ik foto's zien van wat op
piepkleine dennenappeltjes lijkt
(maar het helemaal niet zijn)
en katjes samen aan één en dezelfde boom.
Ik moet toegeven,
ik wist niet om welke bomen het hier ging
en er stonden er nog zoveel.
De katjes leken wel paarsig
en kwamen heel mooi uit zo tegen die
prachtig blauwe lucht.
Na wat googelen wist ik:
ELS
Het waren elzen, die bomen.
Een heel klein takje nam ik mee naar huis
en dat staat hier al heel de week in een vaasje.
Toen ik vandaag stof wou afnemen,
zag ik rondom het vaasje
geel stof dat uit de katjes gevallen was.
Dus voor ik het afstofte,
even op foto gezet:
Yellow dust.






Intussen is duidelijk geworden dat
heel wat lentebollen in de potten bevroren zijn.
Deze week kon ik het niet langer aanzien en heb ik
een groot deel ervan geleegd en opgeruimd.
Afwachten of de rest nog wat wordt.
Een wandelingetje doorheen de tuin leerde me
dat ook daar wel wat vorstschade op te tekenen viel
maar wat vielen me ook de vele piepauwtjes op.
Zoveel waren er her en der te bekennen.
Kijk maar even mee!












Toeval wil,
ik nam deze foto's op 14 februari
en zie eens wat ik op de rug van die
ene piepauw opmerkte?
Gezien?
Leuk toch!
Het bleek hier trouwens helemaal
geen schuw exemplaar piepauw te zijn.
Bleef gewoon heel de tijd naar de cameralens
toekruipen en grijpen. Gek hé?
Meestal trekken de lieveheersbeestjes
hun pootjes in en gaan er stilletjes
bijzitten als ik te dicht met de camera nader,
of vluchten ze gewoon weg
maar deze dus niet ;-)

En dan zag ik ook nog dit hier.




Deze Sneeuwklokjes zijn de vorst
blijkbaar wél heel goed doorgekomen.
Vlug een foto genomen
en nu cross our fingers
dat ze dit keer niet opgegeten worden
door wat dan ook.


Groetjes,
Ik hoop dat iedereen een fijne Valentijnsweek achter de rug heeft
en ik wens jullie allemaal een prachtig weekend toe.
Volgende week Krokusvakantie,
op naar de lente dus!?

Marian


13 opmerkingen:

  1. Al een beetje voorjaar in de tuin. Op weg naar school zag ik ook al sneeuwklokjes. Nu maar hopen dat het voorjaar doorzet, ik heb er wel zin in.
    Fijn weekend en groetjes, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat viel de dooi ineens hard in he. Alles was echt in 1 nacht weg. Hier begint nu het zonnetje te schijnen en het voorjaarsgevoel begint nu toch echt te kriebelen. Wat een prachtige foto's van het lieveheersbeestje. Ik wens je een heel fijn weekeind.Warme groet Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Alleen het woord piepauwtjes ...ik moet er smakelijk om lachen...maar je hebt er hele mooie foto's van gemakt, en die ene, is een ansichtkaart waardig...
    Fijn weekend en de groetjes aan de lieveheerbeestjes...ook een raar woord eigenlijk...haha...
    Margot

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooi rondje door de tuin! Je hebt het lieveheersbeestje er mooi opgekregen!

    Fijn weekend! Groeten Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ohhh...je sneeuwklokjes, het eerste teken van voorjaar!

    Ik wens je een fijn weekend! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. OOh wat jammer van je bollen, heb je echt zoveel schade?
    Hier valt het wel mee..
    En jij hebt de eerste stuifmeel van die Els geproduceert bij je binnen ☺
    Buiten is het zo ver nog niet.
    Had je vraag nog steeds niet beantwoord of er zoiets bestaat als servies winkels, ja...die zijn er hier.
    Bij jullie niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hey Marian,
    Ook bij mij in de tuin houd ik mijn hart vast. Voordat de sneeuw kwam was het al volop lente zelfs de hosta stuurde haar groeipunten boven aarde. Mijn rozen zien er niet uit de takken die al vele nieuwe ogen hadden zijn helemaal zwart. Als dat maar goed komt! Maar gelijk heb je om de bollen te ruimen en misschien zijn de in bloei getrokken bollen ook wel wat.
    Wens je een heel fijn weekend
    Liefs Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Marian,
    Nou had ik toch nog nooit van een piepauwtje gehoord. Wat een leuke benaming voor een lieveheersbeestje... En die ene met dat hartje op zijn rug, die was duidelijk voor jou bestemd hoor...
    Ik wens je een heel fijn weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat jammer van je bloembollen ,nu maar hopen dat de rest wel opkomt.Schattig het lieveheersbeestje met een hartje op de rug .En laat de Lente maar komen ,het was vandaag al zo heerlijk buiten met de zon.Fijn weekend
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bedankt voor je lieve berichtje.
    Ik hoop voor je dat het snel weer wat beter gaat.
    Wat een super lieve beestjes, het zijn toch lieveheersbeestjes?
    Ik zal het eens overleggen met 'onze' bioloog die toch dit weekend thuis is.
    Wens je een rustig en fijn weekend.
    Lieve groetjes Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een mooi rondje tuin. Hier is traantje geladen over de vorstschade. Nu maar hopen dat het hierbij blijft.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. fascinerend hoe sterk de natuur is! liefs, @nne

    BeantwoordenVerwijderen
  13. I love your ladybug photos! And you are lucky to have snow drops – ours are just beginning and today is rain, rain, rain.

    Wishing you a truly wonderful Sunday, Marian!

    xo – g

    BeantwoordenVerwijderen