woensdag 6 juli 2011

Hortensia op vaas

Wat zijn hortensia's toch dankbare planten.
Een bloemenpracht heel de zomer lang
en mooi tot een eind in de herfst.

Dit jaar hebben de hortensia's in onze tuin wel
heel erg te lijden van de felle zon en de aanhoudende droogte.
Ik knipte al veel verbrande bloemen weg
maar zoals beloofd een week geleden
wou ik proberen om hortensia's op vaas
wat langer te kunnen houden binnen.

Hier een verslagje:


Dinsdag 28 juni:


's morgens vroeg bloemen geknipt
en ondergedompeld in ijskoud water
(koud water met ijsblokjes)
voor een half uur.



Daarna de stelen goed schuin afgeknipt
en nog wat 'beschadigd' onderaan
zodat het water goed kan opgenomen worden
en de hortensia's in alweer koud water gezet.



Ik had op die manier 3 tuiltjes:
één roze, één blauwe en één gemengde wit/roze/rood
en ook nog wat losgekomen aparte bloemetjes
die ik te mooi vond om weg te doen.







woensdag 29 juni:





so far, so good



vrijdag 1 juli:





Bij twee van de drie tuilen
is een bloem verwelkt.



Die halen we er gewoon van tussen
et voilà,
toch nog altijd mooie boeketjes.



vandaag woensdag 6 juli:



Tijdens het weekend moest ik nog
enkele bloemen verwijderen
en vandaag begaven de blauwe
en de losse bloemetjes het.
Na ruim een week zijn nog twee bloemen
mooi op vaas.


 
Ik ben een tevreden mens.
Vroeger was een boeket hortensia's
na één of maximum twee dagen verwelkt.

Stiekem hoop ik natuurlijk
dat de twee overblijvers het gewoon blijven goed doen
en uiteindelijk mooi opdrogen...
en anders knip ik gewoon wat verse bloemen.

Dit was mijn bloemenbijdrage voor deze woensdag.
Bij Véronique zelf kan je dit keer een wel heel bijzondere bloem zien.
Wie van nog veel meer bloemenpracht wil genieten
moet gewoon hier langs gaan!


 
Groetjes en een fijne dag iedereen,
Marian


23 opmerkingen:

  1. Wat zijn ze toch mooi he die hortensia's of het er nou 1 is 3 of 6 altijd krijg je er wel een mooi plaatje van ... heb deze week 1 groene hortensia gebruik als bloemetje ... wens je nog een fijne week ...lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De hortensia is inderdaad niet de makkelijkste bloem om op vaas te zetten, maar bij jou staan een paar exemplaren er na een week toch nog prachtig bij!

    Een fijne dag vandaag! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hopelijk drogen ze mooi in! liefs, @nne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Koud water en ijsblokjes...moet ik onthouden!
    Prachtige bloemenpost heb je!!

    Lieve groet Michelle

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk hoe je jouw Hortensia's hier laat zien dag na dag. hortensia's daar kan je heel lang plezier van hebben, maar dan moet je ze pas echt in het najaar afknippen. Maarja een storm doet soms vreemde dingen die wij niet willen ;-)
    Geniet van deze mooie dag ☼
    Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Get out!!!
    That is sooooo pretty.
    You are inspiring me to make similar pictures with my hydrangeas.
    Love it!

    Annelie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dompelen in (ijs)water?? Nooit gehoord, maar het werkt dus wel! Je hebt lekker lang kunnen genieten van je hortensia's :))
    Ik zal het onthouden..
    Groeten, Corine(THUIS)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh, and I forgot to mention that you made me laugh when you said that you must have millions of seeds in the ground right now. What if they all of a sudden had the right condition to sprout and decided to grow one year? I just imagined a poppy heaven.

    Annelie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja hortensia`s zijn super,wat doe je veel moeite haha,ik snij ze dan wel schuin af,maar zet ze gewoon in het water en de ene keer heb ik meer geluk als de andere en in de herfst pak ik ze pas om te drogen,je hebt er prachtige foto`s van gemaakt,fijne middag nog,lieve groet Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Marian, ik snap het niet.
    Ik heb gewoon 's morgens, tussen half negen en negen uur een paar takken afgeknipt, dat had ik namelijk eens ergens gelezen dat je altijd 's morgens vroeg bloemen moet plukken.
    Daarna heb ik ze in een vaas gezet met water en chrysal.
    Dit is bijna een week geleden en ze staan nog perfect!!
    Ik heb ze ook wel eens in een boeket gehad, dan waren ze ook met een dag of twee weg, ik denk dat ik nu gewoon marzel heb.
    Maar ik check ze elke dag hoor!!
    Succes nog!!
    Fijne dag, groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het ziet er prachtig uit.
    Ik zet ze niet zomaar meer op de vaas het is net wat je zegt een paar dagen en dan hangen ze slap.
    Voor de foto's zijn ze leuk.
    Had er vorige week aandacht aangegeven , maar deze week zijn het weer andere bloemen

    Groetjes
    esther

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig die hortensia's . Momenteel staan de Annabellen weer in bloei in m'n tuin, heb er een stuk of 50, en het is een witte zee van grote dikke bloemschermen!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ze zijn zo mooi en jouw trucje heb ik afgelopen week ook geprobeerd, met hetzelfde resultaat, ook verwelkte bloemen, eruit halen en dan weer verder kijken, ze staan nu een week, maar echt mooier worden ze niet..maar ik vind je foto's prachtig.

    Groetjes,
    Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Volgens mij blijven ze mooier als je ze wat later in t seizoen plukt, tenminste dat is mijn ervaring. Ze zien er prachtig uit bij je...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat prachtig je Hortensia's op vaas Marian en wat fijn dat ze zo lang goed bleven. Bedankt voor de tip van het ijskoude water.
    Ik pluk ook zo nu en dan een Hortensia af voor binnen.
    Een mooie bloemenbijdrage.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Toch geen slecht resultaat.Maar jammer he dat ze niet langer mooi blijven .De enige echt sterke is de Annabelle.
    Liefs Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Inderdaad hortensia's laat ik het liefst aan de struik omdat ik er dan toch veel langer van kan genieten. Ze drogen dan vanzelf mooi in.
    Groetjes Iris

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik zag je vraag bij mijn tips en trucs, ik heb volgens mij ook je vraag al eens op een buitenlandse blog gelezen. Ik ben er zelf ook naar op zoek geweest, ik heb zelf het idee dat het een gadget is die wij (nog) niet via blogger kunnen gebruiken.
    Mocht ik iets vinden dan laat ik je het direct weten.

    En je foto's van de hortensia's vind ik supermooi,

    Liefs
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooi zijn ze dit jaar he,vorig jaar had ik van die kleine bloemschermen
    Zo jammer dat ze op de vaas snel weg zijn
    Ga morgen maar weer eens met glycerine proberen

    liefs Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Super dat je zoveel moeite hebt gedaan om deze reportage te maken Marian. Bedankt voor de tips, daar kan ik wel wat mee! Groetjes Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  21. wat een prachtige fotos Marian!! en die kleurtjes, zo lief:)
    mij lukt het ook bijna nooit om ze zolang mooi op de vaas te hebben.

    dank je voor je lieve reacties!!

    lieve groetjes, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Van Hortensia's krijg je nooit genoeg. Mooie foto's!
    Groetjes, Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik vind je bloemenpost prachtig!!! Maar ik durf het zelf niet aan en denk dat ik mijn hortensiabloemen voorlopig maar aan de struik laat zitten......
    Fleurige groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen