dinsdag 4 december 2012

Pinus Pinea


Here's my picture for today.

Hier is mijn foto voor vandaag.
 



Now let's go back to yesterday's picture.
I asked you to guess what was shown in the picture.
Here's the answer: Those are two seeds that fell out of
the big pinecone you can see on the right on the above picture.
It was a gift from someone who collected a lot of these
while on vacation in Southern France but I read you find
them in Italy as well, both places I haven't been to I'm afraid.
I've had that pinecone for two years but nothing ever fell out before.
It's the pinecone from a Stone Pine or Pinus Pinea, the pine tree
that's grown for producing pinenuts, so I guess I could try
and peel the seeds and end up with two pinenuts but
I won't do that. I'd rather see a Stone Pine grow out of them
so I'll plant the seeds and hopefully they will germinate
and a Stone Pine will grow. I have been reading a bit about
these pine trees, all because of those two seeds, imagine,
and I've learned that those trees love poor, sandy soil that's
always well drained and not at all too wet.... If you've been
following along here for a while, you probably know now
that our garden wouldn't be the place to be for a Stone Pine.
That's probably why I've never seen a pine tree like it
around here either. Still, I hope the seeds will grow and
if things work out OK then I'll just put the tree in a pot.
But now I have to plant these seeds. First things first.

Maar nu even terug naar de foto van gisteren.
Toen vroeg ik jullie te raden wat ik fotografeerde.
Hier is het antwoord: Het zijn twee zaden die uit de
grote dennenappel vielen die je op bovenstaande foto rechts ziet.
Die kreeg ik van iemand die veel van deze dennenappels verzamelde
op vakantie in het Zuiden van Frankrijk maar ik las dat ze ook
in Italië voorkomen, allebei plaatsen waar ik zelf nog niet kwam.
Ik heb de dennenappel al twee jaar maar het is voor het eerst dat er iets uitvalt.
Het is een dennenappel van een Parasolden of Pinus Pinea,
de den waarvan pijnboompitten geoogst worden. Ik zou de zaden kunnen
gaan pellen en dan twee pijnboompitten overhouden maar dat
ben ik echt niet van plan. Veel liever zou ik een parasolden
zien opgroeien en daarom dacht ik de zaden te planten. Hopelijk  kiemen ze
zodat er een Parasolden uit kan groeien. Intussen heb ik ook wat gelezen over
deze soort dennen. Ze groeien graag in arme, zandige grond
die altijd goed gedraineerd is en zeker niet te nat....
Als je hier al een tijdje meeleest dan zal je al door hebben
dat het niet echt een boom is om in onze tuin te planten.
En toch zou ik heel graag minstens één klein parasoldennetje zien
groeien uit deze twee toevallige zaden. Dan zet ik die gewoon
in een pot als dat moet. Maar nu eerst gaan planten.



Bye,
Marian

Groetjes,
Marian


14 opmerkingen:

  1. Nou...dat had ik echt niet gedacht...dat het parasoldennenzaadjes waren...ja, ze zijn mooi die dennen, maar uiteindelijk niet zo geschikt in een kleinere tuin...weet niet of je tuin groot is..
    Ja, die kun je dus ook niet planten op de natte klei die je hebt, droge zanderige grond...dat is dus hier..heeft ook zijn nadelen hoor :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Well I am surprised that I got it right!!!
    I want to find some new pine cones, we have them here. I saw on someone's blog that you can bleach them so that they become a soft creamy colour and look very sculptural.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een gezellige foto.Ik wens je succes met het planten en hoop dat het lukt om een boompje te kweken
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een mooie foto, Marian.
    Het zou mij niet lukken om iedere dag wat te plaatsen.
    Leuk dat je nog even een uitleg geeft over de foto van gisteren. Ik zat er niet helemaal naast, maar ook niet goed.

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  5. So love that coffee cup, the color the heart perfect. I wondered what that was and now that makes sense with the pinecone.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey Marian,
    Nou daar was ik echt niet op gekomen hoor. Wel heel apart die grote dennenappels, maar dat daar zaden uitkwamen...
    Misschien gaat het je echt lukken in een bak, als het maar niet te nat wordt dus...
    Ik wens je een heel fijne middag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het was dus geen koffieboon ;) Mooi servies!

    Groeten, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige dennenappels zijn er toch.
    Groot en klein of heel lang en smal en zo
    mooi om mee te decoreren.
    Ik heb ze dit jaar wit gespoten om in m'n alternatieve kerstboom te hangen.
    Wens je een fijne avond, Trudie.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk om te proberen en weer een mooie foto! Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha, dat had ik echt niet gedacht! Ik ben dol op dennenappels!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een mooie foto van die kop met kaars. Wat grappig die zaden van die dennenappels.

    Lieve groet,
    Alma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een fantastische header heb je.
    Helemaal mijn ding!
    En dat kopje, super.
    Geniet van een fijne avond.
    Groetjes, Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Beautiful candle holder and I looove your header, Marian ! Have a nice evening !

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wonderful picture & wonderful christmas mood!
    thanks for sharing!

    xoxo, Juliana | PJ’ Happies :) | PJ’ Ecoproject

    BeantwoordenVerwijderen