zondag 30 december 2012

Weer wat bijgeleerd/ Learned something new today

Al gehoord van Barbara Twijgen?
Al ronddolend in blogland kwam ik die
bij *Villa Lieblich* tegen.
Ik had er nog nooit van gehoord maar
vind het een fantastisch idee.
Op 4 december, de naamdag van Barbara,
worden twijgen van de Forsythia,
kerselaar of appelaar gesneden,
één nacht in lauwwarm water gehouden,
en daarna in de warme huiskamer gebracht.
Om de drie dagen het water verversen
en dan zou je op Kerst bloeiende voorjaars-
takken moeten hebben. Is dat geen super idee?
Ook intussen gelezen dat het tegen december
dan wel best al een keer goed gevroren heeft,
want dat hebben de takken nodig opdat ze zouden bloeien.
Dit jaar zou dat in elk geval gelukt zijn mocht ik een
kerselaar of appelaar in de tuin hebben.
Maar een Forsythia heb ik wel! Het is nu te donker
maar morgen ga ik Forsythiatakken knippen
en die noem ik dan maar Sylvestertakken....
Kan ECHT niet wachten tot 't lente is!
 
 
Ever heard of Barbara twigs?
Wandering around in blogosphere
I encoutered these at *Villa Lieblich*.
I had never heard of them but
what a great idea!
On december 4th,  the name day of Barbara,
twigs from Forsythia, cherrytree or appletree
are cut and kept in luke warm water during
one night. After that you can bring them
inside into the warm livingroom and
those twigs should bloom at Christmas.
It's recommended to change the water
every three days and there should have been
at least one frost period before you cut the twigs.
That would have worked this year,
if only I had a cherrytree or and apple tree in the garden...
But I do have a Forsythia, not such gorgeous blooms,
but still worth a try. It's too dark outside now
but tomorrow I'll cut some twigs and call them
Sylvestertwigs then...
I just CANNOT wait for spring to come!
 
 
 
Groetjes,
Marian
 
Bye,
Marian
 
 
 
PS Dat was dan toch een fotoloze post zo helemaal op 't eind....
      Ik hoop dat het jullie hoedanook kon bekoren en dat ik je misschien
      op bijna-oudejaar nog wat nieuws kon meegeven ;-)
 
PS A pictureless post afterall at the very end of this year....
     Still, I hope I taught you something new ;-)
 
 
 
See you all again in 2013!
 
Tot in 2013!
 

8 opmerkingen:

  1. Ik ben heel benieuwd of het gaat lukken met je twijgen, Marian!

    Voor 2013 wens ik je alle goeds! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marian,
    Dat lijkt me zeker een heel leuk idee zeg. Ik ben heel benieuwd naar jouw forsythia-takken straks...
    Ik wens je een heel mooie jaarwisseling en een geweldig leuk en vooral gezond 2013...
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. That was quite new to me, Marian. I think I'll anyway pass on that, because we have so much snow. Everything is totally frozen...

    Happy New Year, Marian!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat bijzonder.....bijna...2013.....liefs van mij...xxx..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een leuk idee, maar ja, te laat nu dan hé haha.
    Een fijne jaarwisseling en een heel voorspoedig 2013.
    Lieve groet, Renny

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je houdt ons toch wel op de hoogte over je Sylvestertak? Leuk idee!
    En ja hoor, laat de lente maar komen, vrees alleen dat we nog wat geduld moeten hebben.
    Komende week maar eens op jacht naar frisse kleuren voor in huis :)
    Ik wens je een gezellige jaarwisseling & alle goeds voor 2013!

    Lieve groet,
    Chantal

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ben zeer benieuwd of het je gaat lukken!
    Wens je een heel gezellige jaarwisseling en een goed 2013!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  8. I hope they do bloom for you, would be rather exciting to watch.
    Each day brings spring a little closer......
    Have a wonderful New Year!

    BeantwoordenVerwijderen