zaterdag 9 maart 2013

Botanical prints

 
De Nederlandse tekst schreef ik onderaan
(onder de prenten).
 
Today I'd like to share some
old botanical prints with you.
You must have seen by now that I love those,
just look at my header for instance.
I don't have any old (books with) botanical prints
but you can find a lot of them on the internet.
The prints I'm sharing now
are from a site I discovered a while ago.
It's called Botanicus.org and it has
an extensive digital library of old books,
all about botanical subjects.
It takes time to actually track down
some beautiful prints because there are
a lot of text pages as well of course.
Some books don't even have any
botanical prints but it's always
great when you do find something,
like the prints I'm showing underneath.
They come from a book to teach
young ladies how to sow and draw flowers.
The prints I chose fit this season perfectly:
Hyacinths, Anemones, Tulips, Daffodils,....
I hope you enjoy these prints.
I left them in the original size,
so when you right click on them and choose
to open in a new screen, you can save
them to print out, which is what I did
and they came out perfectly.
Or you could pick the prints you want:
Here is the direct link to the book
the prints come from. Enjoy!
 
 
 
 
 
 
Dat ik oude botanische prenten mooi vind,
hadden jullie wellicht al door,
kijk maar naar mijn header.
Vandaag wou ik graag bovenstaande
botanische prenten met jullie delen.
Ze komen uit een oud boek dat jonge meisjes
het tekenen en borduren van bloemen moest aanleren.
Ik vond het boek op de site botanicus.org.
Daar vind je nog veel meer oude botanische boeken
die gedigitaliseerd werden en opgeslagen zijn op deze site.
Niet alle boeken hebben botanische prenten dus het is
soms een beetje zoeken voor je iets vind.
De prenten die ik jullie nu laat zien
vond ik wel passen bij het seizoen:
Tulpen, Narcissen, Madeliefjes, Hyacinten, Anemonen,....
Ik liet ze in hun originele grootte
dus rechtermuisklik op een prent,
bewaren in een nieuw tabblad en je ziet
de prent op ware grootte die je dan eventueel kan afprinten.
Hier is de directe link naar het boek waar ik de prenten vond.
Je vindt er nog meer mooie oude getekende prenten
van allerhande bloemen.
Veel plezier!
 
 
Marian
 
 
 
 
 

12 opmerkingen:

  1. Mooie prenten zijn het Marian. Ik heb er onlangs twee van mijn moeder gekregen waar ik nog een plaatsje voor moet vinden.

    Een fijn weekend toegewenst!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi zijn je prenten .Al ik de onderste zie ''lijkt'' het niet zo moeilijk om na te tekenen .Maar ik ben bang dat het veel moeilijker is dan het lijkt
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat waren de mensen toch vroeger knap dat ze zulke prachtige tekeningen konden maken. Ik kan niet eens een normaal poppetje tekenen, haha. Beeldschone prenten Marian. Jammer dat je niet zelf zo'n mooi boek in je bezit hebt. Lijkt me heel mooi om te hebben. Op mijn foto's heb je kunnen zien dat het hier ook donker grijs en nat was. Op een droog momentje ben ik even naar buiten gepiept, maar gauw weer naar binnen gegaan. Ze zeggen altijd hier maart roert zijn staart (heel wisselvallig in die maand qua weer)
    we moeten het binnen maar gezellig maken.
    Heerlijke zondag gewenst Marian
    Lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dear Marian - I love botanical prints too, and I also enjoy botanical paintings. One of my friends is a botanical artist, and I have one or two of her paintings which she does looking through a magnifying glass in order to get all of the details.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. These prints always remind me of my Mom, she had a lot of them framed in our home when I was growing up. Thanks for the memory of her.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja Marian, net als jij ben ik ook altijd al helemaal verzot geweest op antieke prenten en topografische kaarten.
    Heb er dan ook zo'n 30 in mijn bezit en ze hangen/staan tegen de muren in huis.
    De afbeeldingen van bloemen hebben mijn voorkeur,
    maar eenden,vlinders en roofvogels vind ik ook mooi.
    Natuurgetrouw nagetekende meesterwerken die dankzij de graveerkunst via kopergravures in boeken in beeld konden worden gebracht.Door ze met de hand in te kleuren geleken die gravures als het ware geschilderd.

    Tussen 1865 en 1868 heeft Jacob Kuyper, Nederlands belangrijkste kartograaf uit de 19e eeuw, elke gemeente van Nederland in kaart gebracht.
    Deze 1200 gemeentekaarten werden uitgegeven in de bekende Gemeente Atlas door Hugo Suringar te Leeuwarden.
    En ik heb al vele jaren een antiek Kuyperkaartje uit 1865 van de gemeente waar ik al bijna mijn hele leven woon.Dus jij zal begrijpen dat dit mijn lievelings stuk is wat ik eens cadeau kreeg van mijn man.

    Hartelijke groet en fijne zondag!!
    Ger



    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hi Marian, you probably enjoy this botanical web site too!

    http://tropicos.org

    hugs from Brazil

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze zijn inderdaad mooi Marian! Helaas beheers ik zelf de tekenkunst niet, het lijkt mij geweldig om dit zelf zo fraai op papier te kunnen zetten!

    Een fijne zondag! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooooi, deze platen, heel mooi!

    Een fijne zondag Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige botanische prenten, ik heb ook wat boeken waar er in staan, je blijft er van genieten!
    Gr., Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Marian, I love the print of tulips, they look so gracefully! I love to watch the prints with wild and garden flowers. Have a nice sunday!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een prachtige prenten! De site heb ik inmiddels ook bekeken en genoten van alle moois wat daar te zien is.

    Fijne dag. Groeten, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen