zondag 16 juni 2013

What's blooming in the garden now - GBBD June

 
Wat bloeit er momenteel in de tuin - GBBD June
 
 
Just like every year, this is not really the time there is an abundance of bloom in our garden. There are the cranesbill that start to bloom and looking at the flowers closeby gives a beautiful picture but from afar it doesn't give the effect as the Columbines gave, with a cloud of colours. Now, it's more of a green carpet with tiny dots of colour in it. A bit hard to capture on photo, so that's why I decided to show you the cranesbill in close-up. And I do like to show flowers in close-up as you all may know by now. On the picture above you can see Geranium 'Philippe Vapelle', my favourite of the cranesbill in our garden. I love the delicate colour, the elegant flowerleaves and the striking foliage as well.
 
Net als elk jaar is dit niet echt de tijd van veel bloei in onze tuin. Er zijn de tuingeraniums die beginnen te bloeien en de bloemen van dichtbij bekijken levert een kleurrijk plaatje op maar van veraf gezien is het zeker niet het effect waar de Akeleien een week geleden wel voor zorgden, een wolk van kleuren was dat. Nu is het meer een groen tapijt met hier en daar een stipje kleur erin, ook mooi maar niet zo goed op foto over te brengen. Vandaar dus dat ik besloten heb om de tuingeranium van dichtbij weer te geven, iets wat ik eigenlijk het vaakst doe, bloemen in close-up fotograferen. Op bovenstaande foto zien jullie de Geranium 'Philippe Vapelle', mijn favoriete tuingeranium in onze tuin. De mooie kleur, de mooi gevormde bloemblaadjes, de mooie groene bladeren, een heel mooie plant gewoon.
 
 
This is another cranesbill we have in the garden, called Geranium Magnificum. It was the first cranesbill I bought that wanted to grow well here. I tried a lot of other well known kinds first but none of those did well here while I saw whole clouds of them in other gardens. It has always been a search to find plants for our difficult garden.  Geranium Magnificum has slightly darker flowers than Geranium Philippe Vapelle and the flower leaves are differently shaped. The foliage is completey different as well.
 
Dit is een andere tuingeranium die je in onze tuin vind, Geranium Magnificum heet die. Het was de eerste tuingeranium die het goed wilde doen in onze tuin. Ik had ervoor al veel andere en meer bekende soorten geprobeerd maar die deden het helemaal niet goed hier, terwijl ik ze in  andere tuinen hele wolken van bloemen zag vormen. Het is altijd een zoektocht geweest om planten voor onze toch wel moeilijke tuin te vinden. Geranium Magnificum heeft iets donkerder bloemen dan de Geranium Philippe Vapelle en de bloemblaadjes zijn ook anders van vorm. Het groene gebladerte is ook helemaal anders.
 
 
The last kind of cranesbill just starting to flower now but flowering throughout the whole summer, is this Geranium Endressii with light pink flowers. The only cranesbill in our garden that spreads well and forms large clumps eventually.
 
De laatste soort tuingeranium die net begint te bloeien maar die dan de bloei wel heel de zomer doorzet, is Geranium Endressi met lichtroze bloemen. De enige geraniumsoort die hier uitbreidt en uiteindelijk grote pollen vormt.
 
 
 
There's still some colour from the last Columbines but most of the plants are lying down now because of the fierce wind we had over the last days. Temperatures and the weather overall have felt more like Autumn than Spring once more. I think we had about three sunny, beautiful days sofar this Spring.
 
Er is nog wel wat kleur van de Akeleien maar de meeste planten liggen helemaal plat na de hevige windvlagen van de laatste dagen. De temperaturen en het weer in het algemeen voelden opnieuw meer als herfst dan als lente de laatste dagen. Ik denk dat we tot nu toe nog maar drie mooie lentedagen gehad hebben.
 
 
Maybe the wind is also why the first roses are all hanging down once they start blooming. I really have to lift them up by hand to see the flower. This rose is called 'Munstead wood'. I don't have many roses and didn't buy any new ones this year because of the weather and also because I have to keep roses in containers since our garden is too shady for them. I want to wait and see if growing roses in containers will be successful before buying more. They did survive the severe winter already and are producing fresh leaves and flowerbuds so things look good sofar. I do wonder how often I'd have to repot them and when would be the best period to do so. Tips are always welcome.
 
Misschien is de vele wind ook de oorzaak dat de eerste rozen allemaal met hun kopjes naar beneden hangen eens ze beginnen te bloeien. Wil ik de bloem zien, dan moet ik die echt vastpakken en draaien. Deze roos heet 'Munstead wood'. Veel rozen heb ik niet en dit jaar kocht ik er ook geen extra, een beetje door het weer en ook wel omdat de rozen hier in pot moeten groeien want de tuin zelf is te schaduwrijk voor rozen. Eerst nog eens afwachten of de rozen het in potten wel goed zullen doen voor ik er meer van koop. De strenge winter hebben ze toch al doorstaan en er worden nieuwe bladeren en bloemknoppen geproduceerd dus het ziet er tot nu toe goed uit. Ik vraag me wel af hoe vaak ik ze zou moeten verpotten en wanneer ik dat dan het beste doe. Alle tips zijn welkom.
 
 
Astrantia is just starting to bloom as well.
 
Zeeuws knoopje begint ook te bloeien.
 
 
The Viburnum flowers are starting to fade though. I don't think I've ever known the flowers to stay on the tree so long and so late in the season. I think the weather has everything to do with that.
 
De bloemen van Viburnum daarentegen beginnen net uitgebloeid te raken. Ik denk dat ik het nooit eerder meemaakte dat de 'sneeuwballenboom' zoals we de struik in onze tuin noemen, zo lang en zo laat in het seizoen nog in bloei stond. Wellicht heeft het weer daar alles mee te maken.
 
 
And while the rain is gently falling down outside here now, I want to finish with this picture of what we call 'the golden tree' from our neighbours, spreading its branches over our driveway. I took this picture last friday night when the sun decided to pay us a short visit and clouds disappeared so a blue sky appeared. The small white blurry spot in the blue you see on the picture is the moon.
 
En terwijl hier buiten nu de regen gezapig naar beneden valt, wil ik deze post afsluiten met een foto van de boom bij de buren die wij de 'gouden boom' noemen en die zijn takken over onze oprit spreidt. Ik nam de foto vorige vrijdagavond toen plots de zon besliste om ons eens een blitzbezoekje te brengen en bovendien de wolken verdwenen en we een blauwe lucht in de plaats kregen. De witte vage stip in het blauw die je op de foto ziet, is de maan.
 
 
 
 
Marian
 
 
 
 
 
 
 
 

19 opmerkingen:

  1. De phillip vavelle bij mij in de tuin heel veel blad maar geen bloemetje te zien helaas. De magnificum vindt ik een prachtexemplaar. De geraniums zijn heel dankbare planten en groeien bijna overal volgens mij. Ik was even voor je aan het zoeken op het internet en vond deze link http://www.tuinieren.nl/a/planten-bomen/rozen-in-pot ik heb geen idee of je er wat aan hebt maar misschien toch. Ik heb ze nog nooit in een pot gehad.
    De regen is ook hier onderweg maar vanmiddag was het eigenlijk best lekker met een vest aan, (lol).
    Geniet van je zonder (voor wat er nog van over is) (lol).
    Hartelijke groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie foto's Marian, van alles dat in je tuin in bloei staat. Hier is het ook nog geen bloemenzee en één van mijn favoriete geraniums is plat gewaaid door de harde wind van de afgelopen dagen. Gelukkig is er genoeg om van te genieten!

    Een fijne week! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige bloemenpost. De 'gouden boom' van de buren is de Gleditsia triacanthos 'Sunburst', een heel mooie boom. Wij hadden gisteren ook die stormachtige wind, wat een ramp, ik had al mijn riddersporen nog niet ondersteund....... Ik heb ook enkele rozen in grote kuipen staan omdat ik niet wist waar ze te plaatsen in de tuin. Ze eisen dan zo wie zo meer verzorging. Elke dag water en regelmatig mest, verpotten weet ik nog niet, hopelijk kunnen ze er wel een jaar of 3 in staan.
    Groetjes,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De bloemen en foto's zijn prachtig.
    De Geranium endressi wil ik ook nog in mijn tuin.
    Mocht je stekjes hebben, hoor ik het graag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Marian,
    This afternoon I have been in the garden taking photographs of our cranesbills and you have got there before me! Yet again our gardens have the same flowers! We have grown roses in pots but have never found them very successful until we have replanted them in the garden. Have you tried Ballerina rose or Felicia both can tolerate shade?
    Sarah x

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi,

    Beautiful photos, I hope you see more sun soon! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Very beautiful photos. They are so sensual. Thanks for sharing. Happy GBBD and have some nice weather!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig die geraniums in je tuin. Hier is het een tuin in aanleg, het gras is pas net gelegd, en de borders gaan volgen. Ben me nog aan het oriënteren welke planten ik er graag in zou willen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gorgeous photos! I do love the cranesbill and I wish I could grow it where I live. I hope your weather gets better soon.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig, hier hetzelfde met de geraniums, geen bloemenzee maar toch wel mooi. Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijke foto's! Ik heb ook liefhebber van geraniums. Prachtig al die verschillende kleuren. En van dichtbij zijn ze helemaal mooi. De gouden boom van de buren is ook prachtig!
    Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een mooie bloemenpost weer bij je .De tuingeranium Phillipe Vapelle is een plaatje .In mijn vorige tuin deed hij weinig ,maar wie weet vind ik hier weer een plekje .Mijn Johnsons Bleu heb ik al weer gekortwiekt inmiddels .Ik heb nog een paar roze staan waar ik even de naam niet uit mijn hoofd weet ,de een doet het extreem goed en andere weer nauwelijks .Ik vind het zulke leuke planten .De rozen hier zitten bomvol met knoppen en in de voortuin staan er al zoveel in bloei.Wat een heerlijke tijd he!! En ja dan die boom ,hier voor ons huis ziet hij er prachtig uit ,het geel verkleurd heel langzaam naar zacht groen.Fijne week.
    Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Yes, there is a kind of pause between spring color and summer color. Beautiful Geraniums and Columbines. Here as well the Geraniums continue to bloom, though our columbine are beginning to fade.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Gosh Marian your garden looks heavenly right now for close up photography. Love the colors especially the blues.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Your Geraniums are looking wonderful Marian, I especially like Magnificum and will be on the lookout for that one. Our garden is very shady too, being mostly wooded. There is just a small area around the house that gets sun! I look forward to coming back to see what else you are growing!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Marian,
    Nou het is toch wel genieten hoor, al die plaatjes van zoveel moois dat in bloei staat. Prachtige kleuren ook. Hier bloeit ook al wel het een en ander... Ik geniet dus met volle teugen.
    Ik wens je een heerlijke nieuwe week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Marian, you know all your geraniums 'by name'! I don't but I love them as well. Geraniums are very modest and small flowers, very lovely.
    Have a nice week!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. De bloemen in je tuin staan er prachtig bij Marian! Wat een mooie kleur roos is de Munkstead wood. Bij mij in de tuin zijn de rozen nog niet uit, maar ik hoop deze week de eerste te zien.

    Ik hoop dat het bij jullie ook prachtig tuinweer wordt de komende dagen. Fijne week Marian!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Such beautiful photos! The rose is gorgeous and the Geraniums are beautiful. Our Viburnums have flowered for longer this year too. I really enjoyed seeing your flowering plants - thank you.

    BeantwoordenVerwijderen