zaterdag 18 september 2010

probleem

Om nog even verder te breien op dit: Mij spreekt de cottage tuin mix het meeste aan. De meeste van de bollen die erbij zitten heb of had ik ooit al in de tuin. Daarom zou ik dit keer voor de Secret Garden gaan.  Vooral de allium Schubertii daarbij is toch wel een speciale plant.




Maar voorlopig worden geen bollen aangeschaft of geplant want er is een probleem.
Een aantal weken geleden verdeelden we de compost uit de composthoop netjes over onze zware kleigrond want dat zou de grond wel verbeteren. Onderwerken was er helemaal niet bij want daarvoor was de grond veel te hard. Maar volgens deskundig advies was dat ook helemaal niet nodig. De wormen en zo zouden dat klusje mettertijd wel voor hun rekening nemen. Blijkt nu dat één of meerdere katten uit de omgeving de compostlaag ontdekt hebben en waar het enigszins kan een hoopje achterlaten. Niet bepaald interessant dus om nu bollen te gaan planten, ik denk zelfs dat het er dit jaar helemaal niet van zal komen. Voorlopig probeer ik de tuin vrij van kattenpoep te houden en ga ik regelmatig alles met schop en vuilniszak in de hand gaan 'opkuisen'.
Ik zette al een aantal potten van het terras op iet of wat open plekken en strooi het koffieprut ook wat rond want dat zouden ze niet leuk vinden aan hun pootjes maar er staat ook geranium maccrorhizum waarvan gezegd wordt dat ze de geur niet aangenaam zouden vinden maar dat houdt hen helemaal niet tegen. Drastischer maatregelen wil ik eigenlijk niet nemen want ik wil het diervriendelijk houden. Hebben jullie ideeën over wat ik nog kan gaan ondernemen? Alles laten dichtgroeien zou ik zelf zeggen maar dat gaat natuurlijk niet zo op één twee drie.

Groetjes,
Marian

4 opmerkingen:

  1. Tja weet niet of het mogelijk is, maar misschien iets van een afrastering dat ze daar in ieder geval niet kunnen komen.
    De bolletjes hoeven nu nog niet gelijk de grond in toch.

    Goed weekend gr Stina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat blijft toch altijd een groot probleem poezen die hun behoefte in de tuin doen,de meest voor de hand liggende heb je al genoemd .Ik denk dat er gewoon geen remedie tegen is .Maar wie weet hebben anderen nog oplossingen voor je.
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Alles vol laten groeien is volgens mij idd de enige oplossing. Ik heb in mijn vorige tuin ook alles geprobeerd en wij hadden hier héééél veel katten. Pas toen de tiun vol stond, hebben ze andere plekken gezocht. Jammer, ik heb hier in de buurt ook een tuintje gezien met cacoa-doppen. De katten waren niet allemaal weg maar wel veel minder. succes!!
    groetjes, Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Marian,

    Wat vervelend om kattenpoep in je tuin en je compostbak te vinden. Gelukkig hebben wij daar niet zo heel veel last van. De Alium Schubertii vind ik prachtig. Daar ga ik ook naar op zoek!

    Fijn weekend!

    Lieve groet, Madelief

    BeantwoordenVerwijderen