woensdag 30 mei 2012

Zomers


ZOmERs

Dat is echt hét enige mogelijke woord om de voorbije dagen te beschrijven.
Het leek wel of we van de ene dag op de andere van de herfst in de zomer terechtkwamen.
Héérlijk was het. Ik was met geen stokken het huis in te krijgen.
Heel veel tijd buiten gespendeerd in de tuin, zoveel tijd als maar mogelijk was eigenlijk.
Zaaaaalig vond ik het.



De akeleien die zo lang op zich lieten wachten dit jaar
haalden hun achterstand ruimschoots in.
Heel wat bloemen zijn intussen uitgebloeid.





Merkten jullie ook de vele witte pluisjes
die rondvlogen en overal bleven aanplakken,
bijvoorbeeld aan de stelen van de akeleien?



Dit was echt een 'ontdekking'.
Helemaal vescholen achter de forsythia
stond deze akelei
die elders in de tuin (nog) niet voorkomt. 




Deze beauty, vind ik toch, staat voorlopig in een potteke op het terras
tot het een meer uit de kluiten gewassen plant geworden is.
Na al die jaren heb ik ondervonden dat het de enige manier is
om planten over te houden in onze tuin.
De plantjes in kleine potjes uit het tuincentrum, zijn gewoon te petieterig om
onmiddellijk uitgeplant te worden, hoe goed het plantgat ook voorbereid wordt.





Het is het eerste bloemetje van
'Geum Chiloense Mrs J Bradshaw'.





 En wat verder, ook in pot, een eerste Anemoon,
van de knolletjes die ik een tijdje geleden in een pot stopte,
ter vervanging van die die ik in de herfst pootte en allemaal bevroren.





Het spinnetje dat net zijn draad uitwierp,
is een leuke bijkomstigheid
die ik pas zag toen ik de foto op de computer bekeek.




Wat vind ik deze anemonen toch mooi.



Even van heel dichtbij.





 Deze Allium is dan weer de enige overlevende van zes.
Hij was zo slim niet al in januari zijn kopje boven te steken
en omdat de bol er ook nogal goed uitzag, hield ik die toch bij
in een apart potteke in een hoekske van het terras en wonderwel
kwam die gezond en wel tevoorschijn.





Een best serieus exemplaar van een Allium is dit,
in een eigenlijk nogal klein potteke,
maar het is wat het is.
Doet me een beetje aan een cactus denken, deze Allium.
De bladeren zijn nu al gelig aan de toppen dus niet mooi.
Het gaat hem helemaal om de bloem zelf
en om de mooie zaaddoos die er achteraf zou moeten komen.
We zullen zien...





En dan....
Tadaaaaaaaa....




 De  allereerste ROOS  ooit in onze tuin,
of beter, ook al in een pot op het terras.
Ja, het begint hier weer vol te raken ;-)




De naam van de roos ontglipt me even.
Ik kan wel zeggen dat de kleurschakeringen ongelooflijk zijn
en dat ze er nog veel mooier uitziet dan op de foto,
al moet ik toegeven dat ik ze liever zie wanneer ze nog niet
helemaal in bloei is zoals op de eerste foto.
En o ja, ze ruikt ook nog eens lekker.




Ook de hosta's spreiden hun bladeren
in en over hun pot,
hun nog gave, nog niet door slakken ontdekte,
bladeren.




 Dit is het zo'n beetje voor de update over de tuin.



De keuken..... daar waren we minder te vinden ;-)
Er werden vooral slaatjes en veel fruit verorberd
en eindelijk kon nog eens ge-bbq'd worden.
Aan bakken wilde ik niet eens denken.
Al werd er toch lekkere confituur gemaakt
van, weliswaar gekochte, kleine aardbeitjes.
En lekker dat die is.
Mmmmmmmmm.




Groetjes,
Marian


PS Vandaag (31 mei) even opgezocht en de naam van de roos is deze post is
'Munstead Wood'
Vroeg ik me natuurlijk af of Munstead Wood ergens een bestaand bos of zo was.
Blijkt het de naam te zijn van de tuin van Gertrude Jekyll in Surrey
waar ze aan haar vele tuinboeken werkte.
Leuk weetje.

27 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige foto's Marian! Dit is echt genieten!
    Ja wat was het geweldig weer. Ik heb ook genoten. We hadden er zo naar verlangd!
    Maar je hebt prachtige bloemen in je tuin staan!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie foto's Marian, vooral de close-up van de anemoon is geweldig! Het was inderdaad enorm genieten van de tuin, wij hebben er ook veel tijd in doorgebracht. De komende dagen wordt het een stuk minder, nu maar hopen dat dat snel over is!

    Een fijne dag! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh...wat een weelde in je tuin...of beter gezegd op je terras hihi.
    Maar echt super al die mooie kleurtjes..daar wordt een mens toch blij van!!

    fijne dag...groetjes Carla.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. prachtig deze "wandeling" door je tuin. groetjes, @nne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie bloemen en wat heerlijk die zon, bbq, slaatjes en fris zomerfruit!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige foto,s wat was het heerlijk weer he ....dan is het nu even anders ,komt met bakken d lucht uit hier in Harlingen tis donker en triest ...dus kaarsjes maar weer aan ach heeft ook wel weer wat even weer binnen geniet en via het raam kijken hoe me planten en bloemen op me binnenplaats water krijgen hahahah fijne week lieve groet Rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. zeker een zomerse post Marian met jullie prachtige bloemen,en wat zien de aardbeien er lekker uit!!!
    geniet nog van een mooie dag....liefs..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dear Marian - Stunning photographs, beautifully captured.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. oh.... wat een schitterende foto's heb je gemaakt!
    Ik heb genoten van deze post.

    Ik wist niet dat je rozen ook in potten kunt houden, dat ga ik zeker ook proberen.

    Nogmaals prachtige foto's.

    Lieve groet, Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Such a beautiful variety of images, love that rose.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat heerlijk om nu het zo regent de mooie foto's van je tuin te bekijken Marjan.
    Wat prachtig zijn de Akeleien en wat heb je alles mooi in beeld gebracht.
    Fijne avond en een lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nee hoor! Ik weet nog een woord! FEEST!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dit is echt de mooiste tijd van het jaar in de natuur. Wat een prachtige foto's heb je weer gemaakt. Ik heb me ook best vermaakt in de tuin. Wij hebben heel veel buxushaagjes en die moesten nog geknipt worden. Veel werk, maar als je dan het resultaat ziet! Groetjes Alie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtige foto's!!! Nu even wat buitjes voor de planten en over een paar dagen weer de zon....hoop :) Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat mooi die aardbeien in de knalroze zeef. En wat heb je een mooie foto's gemaakt Marian, elke foto is genieten, van de kleuren en van de manier waarop je de foto hebt gemaakt. Echt super!

    Ik wens je een mooi weekend
    Liefs
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Marian,

    Wat is het mooi in je tuin! Prachtige kleuren en foto's! En ja, het weer is/was écht té goed om binnen te vertoeven, helemaal met je eens! Ik ben ook de hele tijd bezig in de tuin, maak foto's, maar vind de tijd niet om er een blogpost van te maken... Komt wel weer ;)
    Geniet van je tuin!!
    Groetjes,
    Chantal

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Je hebt wer prachtige foto's gemaakt, en ja, er staan toch wel wat planten in je tuin toch?
    Die foto met dat spinnetje, geweldig als je dat zo voorbij ziet komen.
    Het jammere van Alliums is idd. dat het blad zo snel geel wordt, heel vaak al voordat de bloem bloeit.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Marian ik had vanmorgen heel vroeg voordat ik naar mijn werk ging al even op je blog gekeken en kwam bijna te laat op mijn werk. Wat heb je een prachtige foto's gemaakt, zo scherp en zo mooi van kleur.
    Hartelijke groet
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een prachtige foto's Marian!
    Vooral de foto's van heel dichtbij vind ik erg mooi. Mijn man denkt dat het de engelse roos William Shakespeare is.
    Geniet van je mooie bloemen en ik hoop zonder regen.
    Liefs, Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Vandaag was het hier wat minder maar als ik dan zo virtueel door jouw tuin wandel, heb ik het zomergevoel weer helemaal terug!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. PRACHTIG FOTO'S MARIAN!!

    MOOI HELDER VAN KLEUR!
    BIJ MIJN BLOEIT ER NOG GEEN 1 ROOS!
    VANWEGE DE STRENGE WINTER AFGELOPEN JAAR!

    BEDANKT VOOR AL JE BERICHTJES OP MIJN BLOG!

    FIJNE DAG,

    MIRANDA

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Marian,
    Wat een prachtige foto´s heb je gemaakt zeg. Ik kijk echt mijn ogen uit. Wat een kleuren spetteren er van mijn scherm af. Ik geniet hier echt van...
    Ik wens je alvast een heel fijn weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Marian, you are a very good photographer! I like all the little details in your pictures, for example a tiny spider hanging from the flower. Very nice!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Mai draga Marian,ti-am admirat caldarusele[aquilegia] SUPERBE!!!Mai ales cele rosii..n-am mai vazut.Am si eu de toate culorile,dar rosii nu...repet MINUNATE!! Alianda
    kiss,kiss...

    BeantwoordenVerwijderen