zaterdag 20 augustus 2011

The garden in close-up

This past day was so beautiful and sunny.
Almost unbelievable after the stormy weather
we had two days ago with lots of rain,
wind and thunder.
The terrible weather didn't only destroy a lot,
it also costed the lives of five persons at 'Pukkelpop'.
My thoughts are with them and their families and friends
and with everyone who had to live through those
frightening moments during the storm at the festival.

Wat een mooie, zonnige dag was het vandaag.
Bijna niet te geloven na het stormachtige weer van
eergisteren met heel veel regen, wind, donder en bliksem.
Het stormweer maakte niet alleen veel kapot maar
ook 5 mensen lieten het leven op het Pukkelpopfestival.
Ik denk aan hen en hun familie en vrienden en
aan iedereen die daar aanwezig was en die bangelijke
momenten tijdens de storm door moest.

Nature can be hard and nature can be beautiful.
This sunny day was like an open invitation for
a somewhat closer look in the garden.
Have a look with me?

De natuur kan hard zijn en de natuur kan mooi zijn.
Deze zonnige dag nodigde echt uit om de tuin
eens extra onder de loep te nemen.
Kijken jullie mee?



You really have to look closely
to see this little cyclamen
 there all by itself.

Voor dit ene pietpeuterig kleine cyclamenbloemetje
heb je bijna een vergrootglas nodig.
Als je niet goed kijkt, loop je er aan zo voorbij.




Looking closely,
you can see the teeny tiny flowers
of some love-in-a-mist between
the seed pods of its older brothers and sisters.

De natuur kan soms ook toegeeflijk zijn.
Tussen de zaaddozen van de juffertjes-in-'t-groen
verschijnen nieuwe, zij het heel kleine, bloemetjes.










In the meantime, the seed pods start sowing their seeds.
I let them, let nature do its job, one less job for me .

Terzelfdertijd beginnen de zaaddozen met het uitstrooien
van hun zaadjes voor de bloei van volgend jaar.
Ik laat de natuur zijn werk doen, een werkje minder voor mezelf.




Malva also has seed pods by now.

Ook het kaasjeskruid heeft intussen zaad gevormd.




But still a little bloom here also.

Maar ook hier toch nog wat bloei.




There are even some little flowers
of Geranium Phaeum.

Zelfs Geranium Phaeum
begint weer wat te bloeien.




Looking so closely at all those tiny flowers
I also saw this seedpod of a tulip,
full of seeds but also serving as a shelter
for two ladybirds.
I always pick the tulipheads once they have faded but
somehow this one must have escaped my attention
and developed a seed pod.

Als je zo dicht naar al die kleine bloemen kijkt,
ontdek je wel eens iets onverwachts
zoals deze zaaddoos van een tulp
vol zaadjes en intussen ook een onderkomen
voor twee lieveheersbeestjes blijkbaar.
Ik breek altijd de tulpenhoofden af als ze zijn uitgebloeid
maar deze moet aan mijn aandacht ontsnapt zijn
en heeft een zaaddoos gevormd.




These fluffy balls full of seeds are
the seed pods of  Blue Woodruff.

Deze pluizenbolletjes zijn van het Blauwe Bedstro
dat al een tijd uitgebloeid is.






On the terrace there's butterfly lavender
that keeps producing new flowers.

Op het terras staat de vlinderlavendel
die nog altijd nieuwe bloemen geeft.






These two little flowers of Geranium Endressi make me very happy
 since this Geranium doesn't bloom well in our garden;
a lot of green, not so much bloom.

Met deze twee kleine bloemetjes van Geranium Endressi
ben ik supergelukkig want deze Geranium
doet het qua bloei niet zo goed in onze tuin;
veel groen, weinig bloei.




A bee balancing on two little flowers of this butterfly bush.

Een bij, balancerend op twee bloemetjes van deze vlinderstruik.




Just bees and almost no butterflies this year
on the butterfly bush and in the garden.

Enkel bijen en bijna geen vlinders dit jaar
op de vlinderstruik en in de tuin.




The orange spot in the back
against the compostbin
is Garden Nasturtium.
I didn't sow it,
it nested there all by itself.

De oranje vlek op de achtergrond
bij de compostbak
is Oost-Indische kers die zich daar
helemaal zelf nestelde.






To finish this close-up look at the garden:
the fading colours of hydrangea.

Tot slot nog even inzoomen op de
vervagende kleuren van de hortensia.




And even here there's still some fresh new flowers,
next to the faded ones.

En zelfs hier zijn er nog nieuwe, frisse bloemen,
naast de uitgebloeide bloemen.



I hope you enjoyed this close-up look in the garden.

Ik hoop dat jullie genoten van deze "tuin onder de loep".



Bye,
Marian

Groetjes,
Marian


13 opmerkingen:

  1. Goede morgen Marian,
    Ik heb mij bij je aangemeld. Wat een mooi blog en hele mooie foto's. Fijne zondag gr. Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik heb zeker genoten van je prachtige tuin Marian! het blijft boeiend om alles van zo dichtbij te bekijken en dan zie je inderdaad de mooiste dingen zoals de lieveheersbeestjes in de zaaddoos van de tulp!
    zo jammer dat je bijna geen vlinders hebt dit jaar, ik hoor het van veel meer mensen.. ik weet ook niet waarom ze hier wel volop heen en een fladderen, misschien wel omdat hier achter een biologische kwekerij zit met heel veel vlinderplanten.
    en ja de natuur is ontzagwekkend.. mooi maar soms ook verwoestend.. zoals donderdagavond.. vreselijk wat daar gebeurd is..

    lieve groet, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie tuinfoto's heb je genomen op een prachtige dag! Helaas merk je al dat het seizoen zijn einde nadert maar er is nog veel te genieten van alles wat bloeit. De juffertjes in het groen vind ik erg leuk, vooral de zaaddozen zijn zo mooi!

    Ik wens je een fijne zondag! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat genieten zeg!! ooh ik geloof dat ik ook maar eens even wat dichter met mijn neus in de tuin moet duiken! Prachtig!!
    Fijne zondag
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou ik heb zeker genoten van dit rondje tuin Marian, supermooie foto's heb je gemaakt. Die laatste van de hortensia is zo mooi van kleur.

    Fijne zondag
    Liefs
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zie op het moment veel tuinen langs komen ....wat zijn ze toch mooi in de nazomer nog heerlijk genieten ervan voor de herfst zo valt mmmm ...wens je nog een fijne zondag lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige foto's. Zelfs uitgebloeid zijn de bloemen prachtig en dan die mooie zaaidozen. De natuur laat ons zo lang genieten.
    Fijne zondag en groetjes, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Meid, wat een schitterende serie bloemen weer. Je hebt er heel veel mooie in staan. Ik herken er een hoop.
    Hartelijke groet,
    Gerreke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig! je tuinfoto`s,echt genieten als je alles zo ziet veranderen van kleur of juist aan een 2e bloei bezig is of juist in bloei komt,hier staat een Helleborus in bloei,mijn mond viel gewoon open toen ik het zag,ik wens je een fijne week,lieve groet Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig Marian....wat een fraaie close-ups van al die prachtige bloemen. Vooral van de hortensia en de lavendel vind ik erg mooi!

    Lieve groet
    Alma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb even heerlijk genoten van je rondje tuin!!!
    Wat is dit genieten zeg!!!!
    Vooral de juffertjes in het groen die vind ik ZOOO mooi.
    Je hebt ons weer heerlijk laten meegenieten van al je prachtige bloemen.
    Nog een fijne dag en een warme groet van Elly.

    BeantwoordenVerwijderen