zaterdag 18 juni 2011

Van alles wat

Eigenlijk wilde ik jullie vandaag mijn allereerste schilderproject laten zien.
Ik schilderde onze keukentafel wit want het versleten tafelkleed erbovenop
was ik echt beu en een ander leuk tafelkleed vond ik maar niet.
Of toch niet direct in de buurt.
Ik wou iets à la Cath Kidston met bloemen maar dat vind je hier niet
en de verzendingskosten bij online bestellen lopen echt de spuigaten uit.

Maar dit schilderprojectje valt helemaal in het niets bij de enorme
verbouwings- en schilderwerken die Miranda er op zitten heeft.
Wat heb ik me op haar blog al dikwijls de ogen uit gekeken!
Huis, tuin, dieren én hun onderkomen, allemaal om het mooist
en nu is haar badkamer af en een echt pareltje! Al gezien?

Iedereen vind de tafel geslaagd maar ik heb zo mijn bedenkingen.
Ik wou mat en kocht ook matte witte verf
maar de kleur wit is toch niet echt het wit wit wat ik in gedachten had,
en dat mat is toch nog te blinkend naar mijn goesting.

Bovendien zie je, als het licht erop valt, matte vlekken
tussen de geverfde stukken; dus waar ik met de verfborstel stopte
bij één stuk en dan ernaast het volgende stuk verfde.
Ik hoop dat de schilders onder jullie begrijpen wat ik bedoel.
Beetje moeilijk uit te leggen eigenlijk.
Dat de verfstrepen zichtbaar zijn vind ik net mooi
maar dat de overgangen tussen de stukken die ik verfde
zo zichtbaar zijn, vind ik minder.


Oplossingen of tips zijn uiteraard heel welkom.

Maar goed, de tafel is wit en verven is een kunst en voorlopig
begin ik nog niet aan meubels of deuren tot ik
een oplossing gevonden heb voor bovenstaand probleem.
Zou het aan de verf liggen?
Moest ik toch een verfrol gebruikt hebben?
Ik zocht al wat op google maar blijkbaar heeft niemand
daar problemen mee behalve ikzelf.....


Omdat de tafel dus gewoon in het niets valt bij andere geslaagde
schilderwerken overal in blogland,
besloot ik in de plaats daarvan wat kersvers haakwerk te laten zien,
gepresenteerd op de witte tafel, dat wel.
  



Tadaaa!!! Vers gehaakte bloemen!
Patroon vind je hier, meer bepaald bij vierkant 4, toeren 1 tot en met 7.

Maar dan zag ik vandaag bij Claire deze erg mooie gehaakte deken.
Echt de moeite om ook eens zo'n deken te proberen.... dacht ik....
Dilemma..... Bloemen.... of deken....




Bloemen én deken!
Beide van wol, acryl eigenlijk, die ik nog liggen had
want nieuwe wol wil ik niet kopen tot alles eens opgebruikt raakt.
Ik zal het dan ook moeten doen met de kleuren die er zijn
en hopelijk is er genoeg wol voor beide projecten.




Nog maar eens twee projecten erbij
terwijl er toch al wat andere projecten liggen te wachten
om afgewerkt te worden.

...

Over schilderen en haken zou ik het dan maar beter niet hebben vond ik.
Dacht dat ik het misschien kon hebben over......

KERSEN!!!!

Lekkere, verse kersen!

maar zie, daar was me ook al iemand voor,
Ger maakte er een prachtpost over!
Dochterlief zat naast me toen ik aan het bloglezen was
en ook al moest ze eigenlijk haar Frans aan het studeren zijn,
ze had onmiddellijk gezien dat deze kersen nog wél per twee aan elkaar hingen.
Dat meisje had ze zelfs om haar oor hangen.
Het eerste wat ze zei over de kersen die we vandaag kochten:
'Ze zijn allemaal los, ze hangen niet per twee samen'.




Na het lezen van Ger's post keek ik eens wat nader om te zien
waar 'onze' kersen vandaan kwamen, overtuigd dat dat wel ergens
in België zou zijn...
Niets was minder waar....




mja, 't is dat we ze nu toch hebben maar kersen van Italië naar België versassen,
daar heb ik het niet zo voor; niet dat ik wat tegen Italië heb,
ik zou er zefs heel graag eens op reis gaan.




Kersen aan de kant dan maar!
Tijd voor....

SOEP!!!!




Courgettensoep meer bepaald.
Voorlopig geen andere blogpost over soep tegengekomen ;-)
dus hier volgt één van mijn eenvoudige receptjes.




3 courgetten goed wassen,
uiteinden verwijderen,
en de rest in grote stukken hakken.




3 middelgrote ajuinen ook in stukjes hakken.

Ajuinen in een beetje boter glazig laten worden.

Courgetten erbij.
Even door elkaar roeren.

3 liter water erbij
en ook enkele bouillonblokjes erbij.
Dit keer waren het er 3 bij mij maar voor meer smaak, een bouillonblok meer gebruiken.
Ik gebruikte kippenbouillonblokjes.

Aan de kook brengen en dertig minuten op een zacht vuurtje laten koken.

Intussen het bakje met afval naar de compostbak brengen


en een blik werpen op de tuin natuurlijk...


Dan vlug weer naar binnen want brrrr; veel wind en koud, ondanks de zon.



Alles mixen en klaar is de soep.




Er mocht volgens dochterlief een bouillonblok meer bij,
vandaar mijn opmerking bij de bouillonblokken.
Maar de soep smaakte haar toch hoor...


Een beetje van alles werd dit,
net wat de titel beloofde.

Groetjes en een fijne zondag iedereen,
Marian


13 opmerkingen:

  1. ik weet niet wat voor verf je hebt gekocht maar wij hebben het volgende gedaan
    goed schuren (dit laat ik mijn man doen).... schuren is alles!
    en daarna in de grondverf (als je tenminste alles strak wit wilt hebben) en dan hebben we het geverfd met Painting the Past verf ik weet even niet meer wat voor nummer/naam deze is wat romig wit uit mijn hoofd de 00 ohh en met een roller... richting van de nerf aanhouden en dan komt het goed.
    gewoon weer even opschuren en dan een roller gebruiken ik weet zeker dat het er dan al een stuk beter uit gaat zien.
    succes!
    groetjes
    Anita
    http://alle-mooie-dingen.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is inderdaad een beetje van alles, maar dat is juist leuk! De soort verf kan absoluut van invloed zijn en misschien dat je met een roller een gelijke streep van de ene naar de andere kant had kunnen trekken, maar vaak is het uitproberen. Mijn ervaring is dat ook het soort hout bepalend is.

    Ik zag gisteren ook de kersenpost bij Ger, toevallig had ik er vrijdag zelf ook één gemaakt. Ik had er een drieling bijzitten hihi...en vroeger hingen wij ze ook om de oren. Aangezien manlief en mijn dochters naar een heel leuk uitje waren, heb ik ze vrijdagavond allemaal heerlijk zelf opgegeten :-)!

    Het recept van je soep...mmm...het is nog wat vroeg in de morgen om aan soep te denken maar op zo'n natte dag van vandaag lijkt me dat een heerlijk recept!

    Ik wens je ondanks het weer een mooie zondag! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Marian wat een mooie en creatieve post weer en het recept van de heerlijke soepheb ik opgeschreven,bedankt...geniet van een hele mooie zondag....liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een gezellige post Marian....leuk hoor...die soep ziet er heerlijk uit de kersen ook hoor....en je haakwerk en de keukentafel superrrr...niks vergeten??...fijne dag liefs Ria...xxx...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een heerlijke post!!! Je tafel, herkenbaar, bij ons ging het zo met de kast, te wit, dan maar andere kleur enz. maar goed hij is klaar en staat gewoon in de kamer.
    Je bloemen zijn prachtig, mooi haakwerk en mooie kleurtjes, de kersen,ik woon in de Betuwe, ga deze week met de klas heerlijk kersen plukken,dus geen kersen uit verweggistan.
    Je soep heerlijk, ik schuif wel aan!!
    Lekker om even je post te lezen, geniet van de zondag.

    Een warme groet,
    Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kijk dit is een hele gezellig van alles wat post Marian, leuk dat je andere bloggers meeneemt in je post.
    Ik zou de tafel met een roller verven dan kun je het hele blad doen, dus van de ene naar de andere kant. Het is dan gelijkmatiger en krijg je niet van die overgangen.

    Verder heb ik weer genoten van je mooie foto's, het is gewoon een heerlijk post, een leuke post en een mooie post.

    Fijne zondag
    Liefs
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  7. IK VIND HET EEN HEEL LEUK BERICHT GEWORDEN EN IK HOUD VAN : VAN ALLES WAT! IK GEBRUIK ROLLERS MET VERVEN.... SUCCES VERDER. GR PAULA

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een gevarieerde en gezellige post heb je geplaatst. Het verven vind ik ook moeilijk. Ik gebruik tegenwoordig gewoon latex. Maar dit is niet bestand tegen vlekken van kopjes ed. Misschien kun je de verf een beetje doorschuren. Het hoeft ook allemaal niet zo netjes en precies. Je denkt altijd dat het bij een ander mooier is gedaan dan je zelf in de kamer hebt staan. Maar dat is alleen het idee.

    Wat een heerlijke kersen. Ik zie ze al hangen aan de Italiaanse bomen. Ik krijg er gelijk weer zin in. Zowel de kersen als Italië ;)

    En dan dat soepje.....mjam. Alleen ben ik de enige die van courgettes houd.

    Lieve groet
    Alma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie, vrolijke foto's Marian. Je haakwerk is altijd even prachtig!

    Een fijne nieuwe week xxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een gezellige post. Je bent ijverig geweest. Leuk dat haken en de soep zag er zalig uit.
    Groetjes, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een heerlijke van alles-wat-post Marian.
    Balen dat de verf toch minder mat is dan gehoopt. Ik heb een poosje terug hetzelfde probleem gehad en een opstapje wel 3x overgeverfd. Ik gebruikte altijd de VT-wonenverf van Flexa en die was echt mat, maar die kan ik hier niet meer krijgen, dus nu, na vele blikken verf die mat beloofde verf ik met Histor One, en die geeft ook een mooi mat resultaat. Google er maar eens naar.
    Je Hortensia's doen het prachtig en je soep ziet er heerlijk uit.
    Ik wens je een fijne week.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat jammer nou, dat je je tafel mislukt vindt.
    Ik verf alles met een rooller..nee, met een kwast, maar ga er nadien nog met een roller over.
    Maar als je die kwaststreepjes wil blijven zien, dan moet je juist geen roller gebruiken.
    Om de 'aanzetten' te vookomen, moet je hem eerst gewoon zo verven net je nu gedaan hebt, maar dan nog eens met de kwast eroverheen van de ene kant naar de andere, dus laaaaange halen, dan zijn de aanzetten weg als het goed is.

    Lekker soepje lijkt me dat, maar hier lusten ze geen courgetten,,en ik denk dat er per liter 2 bouillonblokjes in moeten, 1 per halve liter, dus je dochter had wel gelijk:)

    BeantwoordenVerwijderen