zaterdag 25 juni 2011

Lasagne

Met dit herfstige weer
wordt er de laatste dagen nogal wat
tijd in de keuken doorgebracht.
Chocolatechipcookies en een cake
werden al gebakken en vandaag
maakte ik op algemene aanvraag van de kids
hun geliefde lasagne klaar.
Vandaar dit receptje:

Eenvoudige lasagne

1 kg gehakt in wat boter aanbakken
en blijven omroeren tot de gehakt
fijn verkruimeld en gebakken is.

Daarbij gezeefde tomaten voegen
(3 bokaals van elk 690 g)
en ook een klein potje tomatenpuree.



opmerking:
Ik moet er wel bij vermelden dat ik altijd
behoorlijk wat tomatensaus over heb
wat geen probleem is in ons gezin
want de saus wordt graag gegeten
bij of op de boterham, koud of warm.
Of er wordt gauw wat pasta gekookt
waarbij de rest van de lasagnesaus gegeten wordt.
Misschien dus beter maar 500 tot 750 g gehakt
en twee potten gezeefde tomaten gebruiken
als je geen saus over wil hebben.



Alles doorroeren en aan de kook brengen.

Eens alles kookt,
op een laag vuurtje verder laten pruttelen
gedurende zo'n 3 kwartier.
Regelmatig eens doorroeren.
Tussendoor ook zwarte peper, cayennepeper,
paprikapoeder of andere kruiderijen
(basilicum, oregano, provencaalse kruiden,
tijm, rozemarijn,...)
toevoegen naar wens.



Zo bekom je de tomatensaus voor de lasagne.

Het laatste kwartier maak je ook de kaassaus.

Dat doe ik altijd op het gevoel
maar om jullie de juiste hoeveelheden te kunnen meegeven,
nam ik er het kookboek bij,
niet wetende wat ik me daarmee op de hals gehaald had...

Dit vond ik bij kaassaus...



Op zoek dan maar naar 'bechamelsaus'.



Tja, die hoeveelheden... Daar ging het net om...
Was best even zoeken maar....



gevonden!


Enfin, ik maak altijd ongeveer twee liter saus.
Omdat de bechamel niet al te dik mag zijn,
gebruik je best de hoeveelheden voor schenksaus,
want de kaas die nog bij de bechamel gedaan wordt,
 maakt de saus ook dikker.

Beginnen met de lasagne samen te stellen dan.



Lasagneblaadjes maak ik niet zelf,
dus de doos met blaadjes erbij halen.



In een voldoende grote ovenschaal
eerst een laag tomatensaus,



daarop een laag blaadjes,



daarop een laag kaas,




dan weer blaadjes,
tomatensaus,
blaadjes,
kaassaus
en daarbovenop nog gemalen kaas.

Nu is de schotel klaar voor de oven.

30 minuten op 220°C

Klaar!



Smakelijk!



Voor morgen en overmorgen worden
TROPISCHE temperaturen voorspeld.
Daarna gedonder en bakken regen
en dan weer normale temperaturen
voor de tijd van het jaar.

We zullen zien...

Ik wens jullie in elk geval een
FIJNE ZONDAG!


Groetjes,
Marian


15 opmerkingen:

  1. Geniet van een heerlijke zondag...ziet er lekker uit hoor je lasagne...liefs Ria....xxx..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ohhh heerlijk 1 van mijn favo:-))
    heerlijk recept dank je wel, IrmaXXX

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er heel smakelijk uit,Marian.

    Er gaat niks boven het maken van sausen van eigen hand, mmmmm...

    Ik doe het op dit moment maar even met de gemengde salade die ik er normaal bij serveer.

    Enne......over mooi serviesgoed gesproken.....:-)

    Bedankt voor het delen!

    Fijne zonnige zondag!
    Liefs,Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  4. We hebben afgelopen week nog lasagna gegeten...heerlijk vind ik dat! Bij jou ziet het er ook erg lekker uit!

    Ik wens je een fijne zondag! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hmm lekker lasagna, leuk om het hele recept zo terug te zien.

    Ik moet eerlijk bekennen dat lief altijd de lasagne maakt omdat ik die het lekkerste vind maar vraag met niet hoe hij het maakt. Nu is hij kok geweest en doet nooit iets op recept. Ik wel hoor ;-)

    Mooi foto's Marian,

    Fijne zondag, en het is hier nog bewolkt maar als het goed is komt straks de zon.

    Fijne zondag
    Liefs
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat ziet dat er heerlijk uit; is vast niet veel overgebleven ;)

    Fijne dag,
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh, ik wou dat ik het zo van het beeld kon pakken. Heerlijk.....

    fijne dag, lia

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat ziet er heerlijk uit zeg!
    Ben alleen bang dat het wel heeel errug veel callorietjes bevat maarja dat moet af en toe kunnen nietwaard?

    Groetjes, Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Sorry hoor, maar de laatste foto's geniet ik het meeste van. Ohhhh daar zou ik graag een hap in zetten hoor. Wat ziet dat er lekker uit zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. We gaan eerst nog even genieten van de zon èn jouw lasagna, want die ziet er ook heerlijk uit. Het is omdat wij net gegeten hebben, maar anders hihi.
    Wens je een fijne week.

    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hij staat hier ook op de planning voor de komende week, scoort altijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi marjan leuk dat je op me blog bent geweest ben op even op de jouwe ziet er heerlijk uit me dochter is gelijk fan van je want dit vind ze overheerlijk ... ben volger geworden kan ik niets missen ....lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je hebt een mooie duidelijke post gemaakt Marian, helaas lust ik geen lasagne.
    Maar ik vond je post zo mooi.
    Fijne week, groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  14. bedankt voor het recept Marian,ziet er zeker lekker uit....geniet van een nieuwe mooie week....groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh my this looks amazing..makes me want to make lasagne today..it is kinda a cooler day here too. Happy new week to you.

    BeantwoordenVerwijderen