woensdag 22 oktober 2014

October pinks and purples

While the wind is blowing around the house and stormy weather is our part,
I was going through some pictures of the first part of October and I have to admit that although
lots went wrong in the garden this year, there are always little things to enjoy, which I did.
So here's a little flashback to the first half of this month.
 
Terwijl de wind buiten ongenadig huis houdt en het stormachtig weer is,
bekeek ik eens wat foto's van het begin van deze maand en ik moet toegeven dat,
ondanks alles wat fout ging in de tuin dit jaar, er toch altijd kleine dingen zijn om van
te genieten, wat ik dan ook deed. Even een flashback naar begin deze maand.
 
 
In Spring I sowed some Chinese Asters, same as I did last year, but somehow
the Asters didn't do well and by the end of August I had given up hope that
they would ever grow and eventually bloom. But then came September and
along with it the sun we had been missing all Summer and that revived the Asters.
They didn't grow as large as they normally would and the blooms were of
a smaller size as well but the colour was there. A variety of pinks and purples
nodding gently in the October wind and rain and sunshine.
A joyful welcome to Fall.
 
In de lente zaaide ik net als vorig jaar Chinese Asters maar die gingen
niet zo goed vooruit als verwacht en tegen het einde van augustus had ik eigenlijk
de hoop al een beetje laten varen dat er nog iets van zou worden.
Maar toen kwam september en de zon die we tijdens de zomer moesten missen
en dat deed de planten herleven. Ze werden niet zo groot als normaal en de
bloemen waren ook kleiner maar de kleur was er. Bloemen in
schakeringen van roze en paars, die zowel in wind, regen als zonneschijn
de herfst vrolijk welkom leken te wuiven.
 
 
 
 
 
 
 
 
White petals with just a touch of pink for these Dahlia's.
I was sooooo very happy with these because
the Dahlia's have suffered a lot from hungry bugs
that really fancied the blooms in our garden.
All they left was the heart of the flower after they savoured all of the petals.
The leaves were left unharmed.
 
Witte bloemblaadjes met een toets van roze voor deze Dahlia's.
Héééél blij was ik ermee want de Dahlia's hadden echt
wel te lijden van hapgrage beestjes die de bloemblaadjes
een ware delicatesse vonden en die tot het hart van elke bloem verorberden.
De groene bladen lieten ze met rust.
 
 
Loved these Dahlia blooms so much,
I kept photographing them ;) Rain or shine.
 
Vond deze Dahlia's zo'n meevaller,
ik kon er blijven foto's van nemen, zon of regen ;)
 
 
 
 
Even some roses surprised us by blooming in October.
 
Zelfs enkele rozen verrasten ons met bloemen in oktober.
 
 
Not pink, but red to finish this post with.
Another surprise in the garden, one Zinnia!
Must have been a lost seed that sprouted
and finally led to this lovely surprise in
one of the containers on the terrace.
 
Geen roze maar rood om deze post mee te eindigen.
Nog een verrassing in de tuin, één enkele Zinnia!
Het moet een verloren zaadje geweest zijn
dat kiemde en tot deze leuke verrassing leidde
in één van de potten op terras.

 
 
 
Have a lovely day and don't forget
to enjoy the little things.
 
Fijne dag en vergeet niet  
te genieten van de kleine dingen.
 
 
Marian
 
 
 
 
 
 
 
 

20 opmerkingen:

  1. Marian these are stunning blooms and gorgeous photos!worth the wait.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marian,
    Wat een heerlijkheid, toch nog zoveel bloeiende plantjes, vooral je Dahlia's en je Zinnia's vind ik super mooi... ik ben weg van die bloemen en kan er net als jij niet mee stoppen om er foto's van te maken... niet hier in de tuin, maar wel op de groentetuin... daar staan ze nog volop te bloeien... verrukkelijk...
    Heel mooie foto's weer Marian... prachtig.
    Ik wens je een heel fijne dag,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk dat je tuin toch nog verrassingen voor je heeft gebracht. Wat een kleurenpracht. Ook hier is het nu echt herfst. Maar ja we zijn wel echt verwend geweest met het weer van afgelopen weken en eens komt er een eind aan.
    Heerlijke dag gewenst Marian.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zette pas ook nog wat dahlia's op mijn blog, dankbare bloemen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat mooi je Dahlia's en je rozen uit jullie tuin Marian....genieten hier hoor!...liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Uiteindelijk heeft de tuin je toch nog op hele kleurrijke bloemen getrakteerd, met zelfs een verdwaalde verrassing. Mooi hoor!

    Ik wens je een hele fijne dag! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. That first rose is absolutely gorgeous. Which one is it?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heb je toch nog kleur gekregen Marian, en is je geploeter toch niet voor niets geweest.
    De Dahliafoto's zijn prachtig! En dat is niet alleen een tuinprobleem. Mijn vader had ook erg veel last van slakken en steeds als de dahlia's weer opkwamen werden ze opgegeten. En nu staan ze er prachtig bij.
    Gelukkig wil er bij jou op het terras nog wel wat bloeien.
    Ik wens je een fijne herfst!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtige kleuren, wat een mooie nazomer al niet kan doen!
    En nu genieten van de (vandaag er onstuimige) herfst, Anita xx

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dear Marian - I think that you are a far better gardener than you give yourself credit for - these blooms are so colourful and pretty.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi, die ene Zinnia, maar waar ik helemaal weg van ben, zijn die asters. En daar ben ik dan jaloers op, want ik heb dit voorjaar ook een pakje gemengd zaad gezaaid en dat is echt niets geworden, en vorig jaar mislukten ze ook al, dus zoals je ziet, ook bij mij gaat niet altijd alles naar wens.
    Lieve groet,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Such a happy post for a dull autumn evening!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nice asters and dahlias, Marian! I loved your pictures on the black background, did you use Picasa?
    Hope you'll have more sunny days in October.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooie foto's van je aster experiment. En in de nazomer geniet je nog meer van een stukje kleur in de tuin. Groetjes,

    Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  15. De tuin staat er bij jou nog prachtig bij Marianne! De chinese asters zijn prachtig! Die moet ik onthouden voor volgend jaar. Ik heb ze zelf nog nooit gezaaid, maar het resultaat mag er zijn. Zulke mooie kleurtjes.

    Ik wens je een fijn weekend toe!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hi Marian! These asters are one of my favorites. For some reason, I don't see many of them nowadays. They were a staple in gardens in Russia. Our house was full of aster bouquets in fall. The only tricky thing, as I remember, was not planting them in the same place year after year. Otherwise, they were easy to grow. Your beautiful pictures make me want to grow them again! Thank you so much!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Little surprises and bright spots...that's all we can hope for in October! The photos of the pink-tipped dahlias are gorgeous.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Beautiful images of the lovely flowers in your garden.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Love all your pictures Marian. I also have the Dahlia with white and pink. Do you know the variety name? I bough mine in a mix bag of dahlias and had no name for it. I am planning to save the tubber for next year,

    BeantwoordenVerwijderen