maandag 17 juni 2013

Bergues, une balade de charme

Eindelijk raakte deze post op zijn pootjes. Het was een heel werk om alles getypt en geplakt te krijgen, vandaar dat deze post wat laat op de avond komt maar het is wel nog altijd maandag, zoals ik beloofde. Net zoals ik al een beetje voorspelde, hebben velen van jullie gevonden waar we vorige zondagnamiddag zijn gaan wandelen. Bergues dus! De foto's verklapten best wel wat en met de hulp van google kwam je zo al gauw bij het juiste stadje uit.

I finally got this post together. It took me longer than I had expected and that's why it's so late in the evening when I post this but it is always monday still, as I promised. I already predicted a lot of you would find the correct answer to the question what city we went to for a walk last sunday, and so you did. It was Bergues indeed! My photos reveiled quite a lot and with the help of google it wasn't that hard anymore to find the right city.
 
 
'Le Bruegel' en 'La taverne' verraadden al dat dit wellicht een Franse stad was.
Als je dan ook nog op 'taverne Le Bruegel' ging googelen, dan kwam je er wellicht al achter dat het om Bergues ging.

'Le Bruegel' and 'La taverne' already sent you in the direction of a French city.
Googling 'taverne Le Bruegel' may have given you the right answer already.
 
 
Op de Casselpoort, toch wel de mooist bewaarde poort van de stad, mét houten ophaalbrug, is bovendien een fronton te zien met het embleem van de Franse Zonnekoning Lodewijk XIV. Die gaf de opdracht aan Vauban om de Middeleeuwse vestingen van Bergues te verbeteren en uit te breiden. Bergues was maar één van de steden die zo'n vesting kregen en die samen met de vestingen van onder andere Ieper, Duinkerke en Rijsel deel uitmaakten van een dubbele fortenlinie ter verdediging van de Franse grens. De vestingen in Bergues van vandaag de dag zijn niet te vergelijken met die van Ieper. Terwijl er in Ieper brede wandelpaden zijn die voor iedereen goed toegankelijk zijn, is het in Bergues een wirwar van paden en paadjes, trappen en trapjes, poorten en poortjes en vaak moet onder de laaghangende takken van bomen een weg gebaand worden. Het maakt een wandeling langs de vestingen van Bergues wel een stuk avontuurlijker natuurlijk en zeker de moeite waard.

The 'Gate of Cassel', the prettiest of all the gates of the city, with wooden drawbridge, has a pediment with the emblem of the French Sunking Louis XIV. He was the one giving Vauban the assignment to reinforce the medieval fortifications of Bergues and to add more and better fortifications. Bergues was one of the cities who got one of Vauban's famous fortifications. Together with the fortifications of Ypres, Dunkirk and Lille to name just a few, it was part of a double fort line to defend the French border. The ramparts in Bergues you can walk along now are not at all like the ramparts in Ypres. In Ypres there are broad walking paths, accessible for everyone. In Bergues it's more of an adventure to walk along the ramparts. There are many narrow stairs to climb, narrow pathways to take and you often have to dive under branches of trees to be able to follow the path but it has its charm and as I said it is more of an adventure.
 
 
De wandeling is bovendien aangeduid door zwarte schildjes met gele streep die je ook op de foto's ziet terugkomen. Je kan de wandeling trouwens hier downloaden.

The walk is indicated with black shields with a yellow stripe on them, as you see on the picture above. You can download the exact route here but it is in French, I couldn't find an English version. Just click 'cliquez ici' and you can download it.
 
 
De vlag die je heel vaak ziet terugkomen is de vlag van Vlaanderen en Bergues ligt ook in Vlaanderen, Frans-Vlaanderen weliswaar, maar dat ze zich in Bergues echt wel Vlaming voelen mag duidelijk zijn uit de vele Vlaamse vlaggen die er wapperen aan gevels en op de torens van de stad. Nog nooit zag ik in een stad zoveel Vlaamse vlaggen als daar in Bergues. Het zijn misschien nog de naweeën van de film 'Bienvenue chez les Ch'tis'. En dat was meteen nog iets wat in de foto's te zien was en je op weg kon helpen om de naam van de stad te vinden die we bezochten.

The flag you see so very much in Bergues is the flag of Flanders. Bergues is part of Flanders, French Flanders that is, and from the many flags hanging everywhere it's very clear the inhabitants of Bergues certainly feel very Flemish. Never did I see so many Flemish flags as in Bergues. Maybe the film 'Bienvenue chez les Ch'tis' has something to do with it. And that's another thing you could see in the photos which could give you a clue as to what city it was we visited.
 
 
Op het stadszicht vanaf de vestingen en ook gereflecteerd in de spiegel op de rommelmarkt(merkte ik zelf achteraf) zie je het woord Ch'ti. Gewoon het woord Ch'ti googelen en dan doorklikken op de film kon heel wat duidelijk maken.
Met de Vlaamse vlaggen maakten en maken de inwoners van Bergues duidelijk dat ze eigenlijk geen Ch'tis zijn, al waren ze wel heel blij dat hun stad gekozen werd om er de film te maken. Een betere reklame kon dit vestingstadje niet krijgen. Dat de keuze op Bergues viel is eigenlijk allemaal te danken aan het belfort want voor de film was het belangrijk dat er een klokkentoren aanwezig was en die is er in het belfort van Bergues.

On the city view from the ramparts and also reflected in the mirror on the flea market(I noticed afterwards) you can see the word Ch'ti. Just googling the word Ch'ti would certainly have brought you to this movie and sent you in the right direction.
With the Flemish flags, Bergues' inhabitants made it clear they weren't Ch'tis, but they were nevertheless glad their city was chosen to film the movie in. It really put Bergues on the map. Bergues was chosen because the movie needed a city with a belltower and Bergues has that in its belfry.
 

Het belfort was meteen ook een mogelijkheid om het antwoord te vinden. Door even te googelen op het woord 'belfort' kom je te weten dat er in totaal 56 belforten zijn in België en Frankrijk en je ziet ze er ook meteen allemaal op een rijtje staan. Dan alleen nog de juiste eruit pikken ;)

The belfry was another big clue. By just googling the word 'belfry' you would find out there are 56 belfries in Belgium and France, all listed there. Then you just had to pick the right one ;)
 
 
Je merkt, er waren heel wat clues uit de foto's te halen, geen idee hoe jullie het juiste stadje vonden, daar ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar nu ik het bedenk, maar in elk geval een dikke proficiat aan Saskia, Godelieve, Ingrid, Ger, Ingrid(geen blog), Rosemary, My little home and garden(ik kon je naam niet vinden op je blog, vandaar de blognaam), Miranda en Marian want jullie hadden het allemaal bij het juiste eind. Jullie reacties worden nu gepubliceerd mét nog een commentaartje van mij erbij, dat is wel het minste wat ik kon doen na jullie fantastische speurwerk.
De foto hierboven is van de bijzondere zijgevel van het gebouw waar nu het plaatselijke museum gevestigd is. Het gebouw heet 'Mont de Piété' (Berg van Barmhartigheid) en was voeger een pandjeshuis. Het werd gebouwd tussen 1629 en 1633 door Wenceslas Coebergher, een belangrijke architect en ingenieur in de zeventiende eeuw. Hij was ook een schilder en economist.

So as you see there were quite a few clues in the pictures. I have no idea how you all found the right answer and it makes me a bit curious to know so come to think of it, but I want to congratulate Saskia, Godelieve, Ingrid, Ger, Ingrid(no blog), Rosemary, My little home and garden(I couldn't find your name anywhere on your blog, so I had to put your blogname), Miranda and Marian because you all came with the right answer. Your comments will be posted now and I will add a reply, that's the least I can do after your superb detective work.
The picture above shows a striking side wall of the building which now houses the museum of the city. It's called 'Mont de Piété' (Mountain of Mercifulness) and it was a public pawnshop originally. It was built between 1629 and 1633 by Wenceslas Coebergher, an important Flemish architect and engineer in the seventeenth century. He was also a painter and an economist.
 
 
Een zijraampje van een voordeur in Bergues,
met alweer de Vlaamse leeuw.

A side window next to a front door in Bergues,
again with the Flemish lion.


Hier startten we onze wandeling langs de vestingen. Daar rechtsboven het paadje omhoog.

This is where we started our walk along the ramparts. We went up the little pathway on the right on the picture.


En dit was het einde van de wandeling langs de vestingen.Vanaf hier ging het terug richting stad. Deze twee torens staan op de Groenberg, vandaar ook de naam van de stad: Bergen en in het Frans werd dat Bergues. Heel wat steden en dorpen in Frans-Vlaanderen hebben van die Nederlands klinkende verfranste namen. Deze torens, de vierkante toren (tour carrée) en de spitse toren of 'piektorre' (tour pointue) en de poort zijn de enige restanten van de Sint-Winoksabdij die hier in de zevende eeuw gebouwd werd. De tour pointue is wel heropgebouwd in de negentiende eeuw nadat hij ingestort was. Dat was belangrijk omdat de toren ook dienst deed als baken voor de schepen.

And this was the end of our walk along the ramparts. From here we went into town again. Both these towers are on the Groenberg (green mountain), which is where the name of the city comes from: Bergen, which became Bergues in French. A lot of cities and villages in French-Flanders have Dutch sounding names that were frenchified when it became part of France. Both towers and the gate are the only remains of the Saint-Winoc Abbey that was built here in the seventh century. The towers are called the square tower(tour carrée) and the pointed tower(tour pointue). This last tower was rebuilt completely in the nineteenth century though, after it had collapsed. It was an important beacon for ships then, so rebuilding it was necessary.


De rivier die door Bergues stroomt is de Kolme,
al las ik ook ergens dat het een kanaal is tussen Veurne en Duinkerke.
Terwijl ik aan het uitvissen was wat het nu eigenlijk was, kwam ik op deze site terecht met echt prachtige foto's van Bergues die ik hier zeker wou vermelden. Maar of het nu een rivier of een kanaal is, is me intussen nog steeds niet duidelijk.

The river that runs through Bergues is the Kolme,
although I also read somewhere it is a channel between Veurne(B) and Dunkirk(F).
Trying to find out what it is now, I stumbled upon this site with truly gorgeous pictures of Bergues I didn't want to keep from you. But whether it is a river or a channel still isn't clear to me.
 
 
En tenslotte trakteer ik jullie graag op nog wat lekkers van bij een Berguesse bakker.
Kies maar een smaakje!

To end this long post I'd like to treat you to something tasty from one of Bergues' Bakeries. What flavour do you prefer?

 
Lieve groet,
Marian


 

21 opmerkingen:

  1. So much beauty and history in one place. Bergues looks to be a city which would be wonderful to explore on foot.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dear Marian - a Pralinè one for me please, in fact make that two - a fraise one as well.
    I think that I got the correct answer because I had a first class teacher in yourself.
    I googled 'Le Bruegel' restaurant and nothing came up. Later I noticed the words 'La taverne' in very small writing, and hey presto, the answer was found.
    I now know how you feel when you get my quiz correct. Thanks for the fun.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fascinating tour, thank you. Had no idea there was a French Flanders.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige foto's! En wat knap geraden!

    Macarons zien er lekker uit ;)

    Groeten Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Googelen als je het niet weet...dat is idd de oplossing.
    Antwerpen-Brussel en Brugge konden het niet zijn, want daar was ik al eens geweest...dan had ik nog Gent, maar die heeft een andere vlag...en toen ben ik gaan Googelen net jij aangaf, op de naam van de restaurant..en jawel...het staat in Bergen...
    Maar ik moet zeggen dat Bergen zeer de moeite waard is om te bezoeken...
    En van de Berguesse bakker kan ik niet goed kiezen tussen het smaakje violette ( alleen de naam al) en rose litchi

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mmm..dat lekkers sla ik niet af! Belfort en Le Bruegel waren de woorden waar ik op zocht...vervolgens naar de daaraan gekoppelde afbeeldingen en ja hoor, daar kwam Le Bruegel al in beeld! Leuk om naar op zoek te gaan!

    Ik wens je een fijne dag! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig Marian, deze wandeling. Ik had gewoon te weinig tijd om op zoek te gaan, maar het woord belfort zei me wel iets omdat ik het lied kende wat wij vroeger op school hebben geleerd. En ik wist dat het over Belgie ging.
    Ik wens je een hele fijne dag!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een heel interessante tour met prachtige foto's. Je hebt eer van je vele werk. En....nog bedankt voor de lekkere koek bij de bakker van Bergues.
    Groeten, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuke zoekpuzzel was het Marian, al heb ik de plaatsnaam niet geraden heb ik er toch heel wat op afgegoogled (zucht). Maar kon er maar niet achterkomen om welke plaats het ging.
    Dat het in Vlaanderen moest liggen daar kwam ik wel achter door de vlag.
    Wat leuk dat er zoveel het bij het rechte eind hadden.
    Mmmmm....wat zien de macarons er heerlijk uit, ik ga voor de Pistache.
    Dank je wel.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Marian, I'd prefer a chocolate one!
    You're right, I've looked for the 'belfry' and seen the many belfries in Belgium but couldn't find out which one is!
    Have a nice week!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Marian,

    Wanneer gaan wij jou uitgebreide verslagen met informatie lezen in de Belgische en France toeristen brochures;-)
    Tja....jij maakt er werk van en een spelletje,en aan leerzame spelletjes doe ik graag mee.

    Heb nog heel wat aan te klikken en te bekijken in je post van vandaag.

    Nee,in de stad Bergen was ik nog niet, maar daar gaat zeker verandering in komen.
    Heb al veel steden bezocht....maar als ik alles nog moet gaan bekijken wat ik wil zal ik nog paar honderd jaar door moeten ademen;-)

    Bedankt voor het delen en ik pak zo'n lekkere praliné!!!

    Fijne zwoele avond en lieve groet!!
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik hou wel van een raadseltje en de manier hoe je het ook nu weer brengt vind ik heel leuk.
    Ik heb je foto's aan mijn man laten zien en die vond het ook een heel interessant stadje om een keer heen te gaan, dus wie weet zie je nog eens wat foto's terug op mijn blog.
    lieve groetjes, Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  13. What a truly beautiful place Bergues is! And I was fascinated to read your information about it too.
    As for the macarons.. it's going to have to be the pistachio. Or cafe, or praline. Or nutella..

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Marian,
    Spijtig dat ik je vorige post gemist had. Ik vind dit ontzettend leuk gedaan. Je hebt er weer een prachtige reportage van gemaakt. Wat moet het heerlijk geweest zijn om daar alle sfeer en cultuur op te nemen.
    Ik wens je een heel mooie dag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Marian wat een prachtige plek en wat leuk dat het op afstand ligt dat je kunt gaan wandelen. Mooie foto's heb je gemaakt.
    Een fijne dag gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. I didn't know this place, so awesome!I do now thanks to you Marian, you offered us a great tour!You did an excellent work, so hard, all these photos and texts!
    Pour moi une fraise s'il te plait!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat heb je een werk gemaakt van deze post, leuk zeg! Wat een prachtige foto van het stadje zeg, daar heb je een goed oog voor. En een lekkere traktatie op 't eind!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Le Bruegel gaf voor mij de doorslag, wat is google dan toch makkelijk ;) Opnieuw een mooie post waar ik van heb genoten!

    Lieve groet, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  19. I just love Europe, so old and grand, the landscape with the true is one of my favorites. You live in a marvelous place Europe Marian.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. bedankt voor de mooie wandeling met mooie plekjes Marian.....fijn weekend x

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Oh dear Marian, I will go for a walk with you anytime!!! This city is amazing to see through your lens my friend. What a beautiful place Bergues is! Your wonderful photography captures it all so perfectly too. I am always enamored with the amazing architecture in Europe. It is found nowhere else like it is in your area of the world. I loved the belfry and of course the beautiful gateway.
    Thank you for your kindest comment on my last post...you blessed my life dear one.
    sending hugs from here...

    BeantwoordenVerwijderen