woensdag 23 april 2014

Walking in Bluebell woods

 
Wandelen in bossen vol wilde hyacinten. 
 
 
In België is vooral het Hallerbos bekend om zijn blauw tapijt van wilde hyacinten onder een nog pril frisgroen bladerdek van de bomen in de lente. Daar zijn we nog nooit geweest maar vorig weekend ontdekten wij dichter bij huis bossen van een kleiner formaat weliswaar maar toch ook met het wilde hyacinten tapijt en de moeite van het bezoeken waard. Geniet je mee?
 
Famous for its bluebells in Spring is het Hallerbos in Belgium(where I've never been sofar) but much closer by are also some interesting forests where the bluebells can be admired. Sit back and enjoy.
 
 
Eerst trokken we net de grens over naar Sint-Janskappel in Frankrijk waar je het regionaal park
Marguerite Yourcenar vindt. Een heel mooi natuurlijk park waar we naast wilde hyacinten ook een wit tapijt van daslook ontdekten.
 
Just across the border is Sint-Janskappel in France with its regional park Marguerite Yourcenar. A gorgeous natural park where we discovered not only bluebells but also a carpet of snowy white wild garlic.
 
 
 
 
 
Mooie natuurlijke mix van boshyacinten en daslook.
 
Beautiful natural mix of bluebells and wild garlic.
 
 
 
 
 
 Maar niet alleen de boshyacinten stelen de show,
ook de bomen zelf en de omgeving en vergezichten die je vaak hebt zijn de moeite waard.
 
Not only the bluebells steal the show though,
the trees themselves and the surroundings with often great views are worth the walk.
 
 
 
Grenzend aan het park Marguerite Yourcenar en pal op de grens van België en Frankrijk, is er de
Zwarteberg waar het blauwe tapijt zich gewoon verder uitspreidt.
 
Right next to the park is the forest belonging to de Zwarteberg (Blackmountain) right on the border of France and Belgium.
You can just walk from the park into the forest where the blue carpet just goes on.
 
 
 
 
Een eind van de Zwarteberg brachten we de Kemmelberg ook een bezoekje. Misschien kennen jullie de kasseistrook naar de top van de Kemmelberg als kuitenbijter in verschillende wielerwedstrijden. Wel, ik kan je verzekeren, als je de top te voet over diezelfde kasseien beklimt, is het al evenzeer een kuitenbijter ;) Maar we werden wel beloond met een mooi zicht op de hyacinten in het bos. Jammergenoeg was een wandeling niet mogelijk want ter bescherming van de begroeiing is het bos er helemaal afgesloten. Dan maar doorheen de afsluiting wat foto's genomen, net als veel anderen die hetzelfde deden. Neen, we waren er niet de enigen die het schouwspel kwamen bekijken.
 
A little further than de Zwarteberg is Kemmelberg which we visited as well. Kemmelberg is well known among cyclists as a hard one to climb and believe me, it is as hard climbing the cobble stoned street to the top of the mountain by feet as it is on a bike ;) but the reward is well worth it: A beautiful view on the bluebells in the forest. Pity we couldn't walk in the forest on the top as it was closed to protect the new growth. I just had to take some pictures through the fence then, like many other people who did the same. No, we weren't the only ones there enjoying the beautiful view.
 





Bij de Warande, een kasteel en het gemeentehuis in Kemmel, is er nog een stuk bos en daar kon wel gewoon in gewandeld worden, omringd door wilde hyacinten.
 
Near the Warande, a castle and the townhall of Kemmel, there's a smaller piece of forest as well and that wasn't closed, we could walk there surrounded by bluebells. 
 
 
 
 
 
 
 
Marian
 
 
 
 

17 opmerkingen:

  1. Oh.....Marian.....een post naar m'n hart met al dat bloeiende blauw!!!!

    Weet je dat ik elk jaar het plan opvat om eens een kijkje te gaan nemen in het Hallerbos,maar het is er helaas nog niet van gekomen.
    Vorig jaar heb ik veel informatie gehaald van internet en las ook dat het file lopen van fotografen uit de hele wereld vandaan is in de periode van het blauwe tapijt,
    en wanneer ik naar je prachtige foto's kijk wil ik dat graag geloven.

    Maar na het lezen en bekijken van jou post heb ik er nog een TIP bij om te onthouden,hartelijk dank voor het delen!!!!
    Wie weet in het volgende voorjaar maar eens die kant opgaan voor een korte vakantie.

    Ik ga nogmaals je mooie foto's bekijken voor het slapen gaan.
    Lieve groet,Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, stunning pictures, Marian!
    The bluebells look like blue water running across the forest. What a wonderful time in the woods, you had a nice trip.
    Thank you for sharing!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. The Blue Bells are spectacular, wonderful shots.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat mooi Marian! Een schitterend gebied en wat zal het genieten zijn om tussen al dat blauw door te lopen, prachtig!!

    :Lieve groet, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ongelofelijk Marian!
    Wat een prachtige foto's heb je gemaakt in het bos.
    Ik heb nog niet eerder gezien dat een bloem over zulke grote vlakten zich uitbreiden. Het is een prachtig gezicht.
    En deze hyacint is ook een prachtige bloem met haar krullerige randje.
    Ik heb genoten van je log!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oooooohhh dat is werkelijk waar sprookjesachtig mooi.....
    En op je vraag of er geraniums zijn die tegen natte voeten kunnen, daar kan ik je nog geen antwoord op geven, waarschijnlijk niet, maar ik wil het nog even verder uitzoeken, maar zit met een geopereerde man en dat vergt wat tijd, gaat nu gelukkig de goede kant op...maar ik ben verliefd op dat bos daar ....ik ga het noteren, en misschien volgend jaar eens rond gaan fietsen daar.....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Such awesome beauty, just like a carpet only with flowers. Simply wonderful.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ohh wat ontzettend mooi! Ik heb zoiets nog nooit gezien, ik heb erg van je foto's genoten. Hoe mooi moet het zijn om er tussen te staan!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wouw wat is dit ontzettend mooi! Echt een wonder van de natuur. Ik heb dit nog nooit gezien. Blij dat je dit even met ons deelt.
    Je hebt er ook prachtige foto's van gemaakt.
    Ik ga nog even een keer alle foto's bekijken ... zo wonderschoon vind ik het.
    Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Incredibly beautiful landscape and photos!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jeetje Marian, wat prachtig. Wat heb je mooie foto's gemaakt zeg. Ik geniet met dikke teugen... Deze bloemetjes groeien ook in ons tuintje en ik heb er al een paar keer een bosje van geplukt en in een vaasje op tafel gezet... zo leuk staat dat...
    Ik wens je een heerlijke dag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wauw! Wat zou ik daar graag eens aan het wandelen gaan! Wij hebben er een paar achterin de tuin maar dat haalt het niet bij dit, prachtig!

    Groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wonderful pictures aren't we lucky to have changes of seasons bringing us such delights. I didn't realise the wild garlic was out yet! I will have to take a walk in the woods. Sarah x

    BeantwoordenVerwijderen
  14. What a beautiful place to walk! The flowers, the views and even the fences themselves - all are delightful.

    BeantwoordenVerwijderen