dinsdag 21 september 2010

Clock with Roman figures

Remember this clock with the little error?

Herinner je je deze klok nog met het kleine foutje?

klok1kopie

The error is indeed that the number four
has to be written IV instead of IIII in Roman figures.


Het foutje is inderdaad dat nummer vier
als IV en niet als IIII moet geschreven worden in Romeinse cijfers.

It’s not that I paid any attention to it so many years ago
when I bought the clock
and hadn’t it been for the kids
having Roman figures in school when they were ten,
each of them reminding me at that time
that our clock was wrong,
I probably still wouldn’t have noticed it !
(Gosh, did I put all this in one sentence???)


Niet dat ik er op gelet heb
toen ik de klok zoveel jaar geleden kocht
en ware het niet van de kinderen
die elk op hun beurt
in het vijfde leerjaar Romeinse cijfers
op het programma staan hadden
en me dan telkens onder neus wreven
dat onze klok mis was,
het zou me na al die tijd
nog steeds niet zijn opgevallen!
(waw, is dit één zin???)



BUT just look at these now!
I found them all over the internet
and they all have the same little error!


MAAR kijk hier nu toch eens!
Deze vond ik allemaal op het internet
en ze hebben allemaal dezelfde fout!



rom8



rom6



rom2



rom7


mmmmm, why would that be?
Anyone?


Hm, waarom zou dat eigenlijk zo zijn?
Iemand een idee?

Bye,
Marian


Groetjes,
Marian

4 opmerkingen:

  1. Ja, dat kwam ik dus ook tegen op allerlei blogs, nadat je je vraag had gesteld (en ik natuurlijk, als juf, het goede antwoord had gegeven, ahum, ahum).... Volgens mij is het er op een gegeven moment gewoon ingeslopen?!? Ik weet het in ieder geval niet. Heb wel zin om te gaan googelen maar ik moet nu écht gaan slapen. Misschien morgen ofzo. Ben wel weer nieuwsgierig.
    groetjes, Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, vandaar dat ik het niet zag, want ik zat naar mijn eigen klok te staren, maar tis inderdaad IV ipv IIII, gut tis dat jij dat nu zegt, was me namelijk niet eens opgevallen terwijl ik 100x per dag op die klok kijk.

    Geen idee waarom al die klok-fabrieken dit "fout" doen. De mijne heeft een Frans printje (Gerald & Filles) maar of dat er iets mee te maken heeft?

    Groetjes,
    Colinda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou ja,nooit opgevallen!!Ik heb er zelf geen maar zie ze regelmatig .Vreemd!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mij was het ook niet opgevallen, Marian !
    Ik ben direct gaan kijken naar onze klok en inderdaad hetzelfde.
    Raar, en hoe opmerkzaam kinderen toch kunnen zijn !
    Fijne week,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen